onsdag 6 mars 2019

Brännmärkt av Lizette Edfeldt

Titel: Brännmärkt
Författare: Lizette Edfeldt
Förlag: LB Förlag
ISBN: 978-91-7799-042-0
Serie: Imperiet #1
Språk: Svenska
Antal sidor: 446
Finns hos: Adlibris / Bokus
***********************************************************************************
Handling: Vänskap har aldrig varit så dödlig. Efter flera hundra år av översvämningar, orkaner, epidemier och krig tvingas återstoden av mänskligheten att hålla hårt i sina resurser för att inte gå under. Befolkningen är inordnad i ett hierarkiskt system, där bara den som fötts som Alfa kan göra sin röst hörd. En värld, fyra zoner, tio rang. 

Detta är Imperiet. I rang åtta lever Adeline Thetha - en sarkastisk och upprorisk tjej som vägrar att acceptera sitt öde. Runt halsen bär hon det enda hon har kvar efter sin bortgångna mor, en amulett i silver. Smycket är hennes mest värdefulla ägodel, men den drar snart in henne i ett livsfarligt dubbelspel. Hon tvingas ta upp kampen mot Imperiet, som visar sig vila på hemligheter mörkare och blodigare än hon någonsin kunnat ana. För att överleva måste hon ge upp det hon håller allra kärast. Kanske till och med sig själv. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: Den här boken har jag sett överallt känns det som, har varit sugen på att läsa den länge. Av någon anledning blev det inte av förens den kom hem i pocket från LB Förlag, så äntligen blev den läst.

Handlingen i sig är kanske inte den mest originella när det kommer till dystopi. Den har det där klassiska ett samhälle uppdelat efter rang, en oviss framtid, en hjältinna som står lågt i rang och gör någon form av uppror. Men det gjorde absolut ingenting, för detta är en riktigt bra bok men mycket spänning och oväntade vändningar. Jag blir alltid så imponerad av författare som skriver denna typ av bok. Det krävs en oerhörd fantasi. Givetvis gäller det all form av böcker man skriver tänker jag men just att skriva en dystopi där man ska bygga upp en hel framtida värld. Hur zoner och samhälle ska fungera, det här med rang och vart folk ska stå osv.

Jag blev fast i den här boken från första stund, en riktigt spännande bok. Handlingen håller bra tempo och spänning genom hela boken. Vi bjuds på en och annan tvist som jag inte såg komma. Kul med en svensk författare som skriver denna genre. Boken tar även upp viktiga ämnen, så som miljöförstörelse, sexualitet.

Karaktärerna är bra beskrivna. Jag tar verkligen till mig Adeline, hon är inte svår att inte tycka om. Älskar starka och självsäkra tjejer i böcker. Och så är hon så underbart sarkastisk. Så fint och intressant med hennes vänskap med den högrankade Amabelle. Deras vänskap är inte tillåten och den får förödande konsekvenser för dem båda.

Brännmärkt är den första delen i den här serien, längtar verkligen efter nästa del. Hoppas den kommer snart.

Betyg: 4 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från LB Förlag, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.