torsdag 10 januari 2019

Madonna i päls av Sabahattin Ali

Titel: Madonna i päls
Författare: Sabahattin Ali
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 978-91-0017-444-6
Original titel: Kurk Mantolu Madonna 
Språk: Svenska
Antal sidor: 206
Finns hos: Adlibris / Bokus
***********************************************************************************
Handling: Tjugotalets Berlin är en metropol som sprakar av liv, en stad präglad av banbrytande konst, politiskt muller och sjaskiga kabaréer. 

En ung turkisk man, Raif, kommer till den tyska huvudstaden för att gå lära och så småningom kunna ta över faderns tvålfabrik hemma i Turkiet. Men Raif är en känslig drömmare, och mer intresserad av litteraturen och konsten än av att lära sig ett yrke. På ett galleri får han syn på en tavla, ett självporträtt av en kvinna som han inte kan sluta tänka på. När han väl lär känna konstnären, den viljestarka, självständiga Maria, är ett möte från vilket det inte finns någon återvändo. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Det här inlägget är på tok overdue, jag läste ut den här boken i oktober men har totalt missat att lägga upp denna.

Efter att jag läst denna bok var jag även på en bokcirkel hos Albert Bonniers Förlag där vi diskuterade den här boken. Sabahattin Ali var en turkisk författare och poet, han förföljdes och fängslades flera gånger under sin livstid. Han mördades under oklara omständigheter när han försökte fly Turkiet.

Läsaren får ta del av berättelsen genom en anteckningsbok som Raif skrev ner de händelser som utspelade sig under hans tid i Tyskland, han ville hålla sina minnen vid liv. Man kan snabbt konstatera att det här är en historia om det som inte blev av, men som kunde ha och borde ha för Raif. Raif är nu fast i ett olyckligt äktenskap men en massa släktingar som bor med honom och hans familj. Han behandlas bokstavligen som skit av sin familj och arbetskollegor. Det som gör mig mest arg är hur hans familj behandlar honom och hur hur han finner sig i det. Blev så himla arg på just varenda en ur hans familj. Trots att jag blev så arg på dem var det ändå det som var det mest intressanta att läsa om. Han faller handlös för henne, hon dras till honom men vill inte binda sig, hon låter honom veta att hon inte tänker förälska sig i honom men hon vill hemskt gärna bli hans vän. Givetvis utvecklar sig detta till en kärlekshistoria, en bitterljuv men en fin en måste jag säga.

Berättelsen om hans vistelse i Tyskland som ung man och hur han träffar Maria är väldigt fin

När jag läste boken blev jag förvånad över hur modern den känns. Den har ett otroligt vackert språk. Det jag också gillar är att kvinnan är otroligt stark här och hon tillåts vara stark medan mannen år vara lite mjukare.
Betyg: 3 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Albert Bonniers Förlag, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.