fredag 16 november 2018

Sju dagar med familjen av Francesca Hornak

Titel: Sju dagar med familjen 
Författare: Francesca Hornak
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 978-91-0017-455-2
Original titel: Seven days of us 
Språk: Svenska
Antal sidor: 407
Finns hos: Adlibris / Bokus
***********************************************************************************
Handling: Sju dagar är en lång tid när man ska umgås med sin familj...

Det är långhelg och för första gången på länge är hela familjen Birch samlad i det gamla huset i Norfolk när den äldsta dottern Olivia har kommit hem för att vara tillsammans med sin familj i en vecka. Två föräldrar och två vuxna döttrar, var och en med en hemlighet som de tvingas konfrontera under veckan. Och mitt i röran dyker en oväntad gäst upp som ställer allt på sin spets. 

Sju dagar med familjen är en varm och rolig roman om livets glädjeämnen och sorger, med hög igenkänningsfaktor för alla som någon gång umgåtts med sin familj för länge. 

(Goodreads.com) 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Den här boken fick jag med mig på ett event hos Albert Bonniers Förlag. Vi fick med dem som manus eller vad man ska säga, inte själva boken utan utskriven i en mapp.

"Sju dagar med familjen" är en bok som utspelar sig vid jul. Familjen Birch ska för första gången på många år fira jul tillsammans. Pappa Andrew, mamma Emma och döttrarna Phoebe och Olivia. Oliva arbetar som läkare och kommer hem från Liberia. Hon och familjen måste under sju dagar sitta i karantän pga att hon arbetar som smittskyddsläkare, risken finns att hon skulle kunnat smittas av det farliga Haagviruset. Systrarna speciellt Olivia är väl allt annat än peppade att spenderar sju dagar i karantän, men det måste göras.

Jag upplevde att boken hade en lite långsam startsträcka innan den tog fart. Jag upplevde den även som väldigt hoppig mellan alla de olika karaktärerna, det blev lite svårt att ta till sig karaktärerna ordentligt till en början. Men sen lossnade det och det blev en fördel att läsa ur de olika karaktärernas perspektiv samt att höra deras version av det hela. Dock blev man ju allt bra frustrerad på hela familjen. Hur svårt ska det vara att bara prata med varandra?

Till slut kände jag att det var en charmig, varm och framförallt julig berättelse. Familjens hus låter alldeles underbart charmig och ett ställe jag skulle vilja fira jul i. Författaren är väldigt bra på att beskriva hur landskapet ser ut, huset och hela känslan helt enkelt.

Det var inte en bok som tog mig med stort men i slutändan är det en fin berättelse. Passar perfekt att läsa innan jultider.

Betyg: 3 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Albert Bonniers Förlag, tack för den.

2 kommentarer:

  1. Har kikat lite på den här boken. Låter som att det är den typ av bok som jag bli så vansinnigt irriterad på. Tänk om folk bara kunde prata med varandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt ok bok men man blir så frustrerad över att ingen i familjen pratar med varandra. Hur svårt ska det vara liksom att bara prata.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.