tisdag 27 november 2018

Patrioterna av Pascal Engman

Titel: Patrioterna
Författare: Pascal Engman
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978-91-6420-566-7 
Språk: Svenska
Antal sidor: 467
Finns hos: Adlibris / Bokus
************************************************************************************
Handling: Oron sprider sig på Stockholms nyhetsredaktioner efter mordet på en kvinnlig journalist. Medarbetare som vant sig vid att dagligen få ta emot hot fruktar nu för sina liv.

Den unga Madeleine Winther på Nyhetsbladet har dock siktet inställt på något helt annat. Hon vet precis hur hon ska ta sig framåt i karriären och nu är hon på väg att göra ett rejält scoop. 

Carl Cederhielm har lovat dyrt och heligt att skydda landet mot fiender. Han och hans båda medsvurna har satt samman en lista med tio namn. De ska hämnas dem som inte själva kan hämnas. 

I ett land långt borta längtar en man hem till Sverige. Invånarna i den lilla staden är rädda för honom, han som arbetar som livvakt år den vapen och narkotikasmugglande ryssen. 

Snart kommer deras liv att vävas samman och Sverige vakna upp till en ny, skoningslös verklighet. För Carl Cederhielm är dock uppdraget långt ifrån slutfört. Det är dags att eliminera nästa person på listan. 

Patrioterna är en högaktuell thriller och journalisten Pascal Engmans debutroman. 

(Goodreads.com)   
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Den här boken har jag hört så mycket gott om och nu är den äntligen läst. Detta är Pascal Engmans debutroman och vilken debut det är. Wow säger jag bara, jag kunde inte lägga ifrån mig den, jag fastnade för den efter endast ett par sidor och så var det bara att åka av för det här är så otroligt spännande och välskrivet, tempot håller i sig från början till slut.

Patrioterna följer flera parallella spår som vid första anblick inte verkar ha något med varandra att göra, men mycket skickligt vävs handlingarna ihop och man förstår vad de har med varandra att göra.  Det blir aldrig rörigt utan det blir så logiskt hur det hänger ihop. Karaktärerna vävs ihop mot slutet i ett otroligt spännande slut. Jag var inte beredd alls på slutet men det gjorde hela berättelsen så mycket bättre och logisk.

Om jag ska säga något om karaktärerna, jag fick så mycket olika känslor. Jag älskar när en författare får mig att känna alla möjliga känslor, jag vill bli berörd, arg och känna allt möjligt och det är precis det jag gör här. Ibrahim Chamsai faller jag extra för. Han har gjort så mycket för att passa in i det land som har hjälpt honom och som han älskar men det är ändå inte tillräckligt, mitt hjärta brister för honom. Även August fick en speciell plats i mitt hjärta. Jag berörs egentligen av alla karaktärer, på olika sätt.

Handlingen är så skrämmande och trovärdig. Den tar upp väldigt aktuella ämnen, detta sker i vår värld idag och även vi i Sverige blev drabbade iom händelsen på Drottninggatan. Att läsa denna bok är det så verkligt och verklighetstroget. Man kan säga att min arbetsplats spelade en stor roll i denna bok, det är alltid trevligt att läsa om min arbetsplats i böcker för den är med lite då och då, även om det blev lite åt det läskiga hållet i denna bok, det stora fina hotellet som är en mötesplats för så många människor. Efter att jag läst ut denna bok kändes det minst sagt lite konstigt att gå förbi baren som ja ni som har läst boken vet vad som händer. Men Pascal du gjorde ett suveränt jobb att beskriva den :)

Har ni ännu inte läst denna bok kan jag inte rekommendera den tillräckligt. Engman har ju släppt en till bok, Eldslandet som jag bara måste lägga vantarna på för jag vill klart läsa mer av denna författare. Ser även fram emot att se denna som film eller tv-serie för det kommer bli riktigt bra det här. Rättigheterna är redan sålda.

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.