söndag 28 oktober 2018

Omgiven av idioter av Thomas Erikson

Titel: Omgiven av idioter
Författare: Thomas Erikson
Förlag: Hoi Förlag
ISBN: 978-91-7557-878-1
Språk: Svenska
Antal sidor: 243 (e-bok)
Finns hos: Adlibris / Bokus
*******************************************************************************
Handling: Har du någon gång försökt resonera med din partner och ingenting gick som du tänkt dig? Eller i förvirring lämnat ett möte med känslan att du inte begrep dig på de övriga i rummet? Och värst av allt: vissa verkar aldrig förstå vad du säger hur tydlig du än är. Visst är det ett mysterium?

Välkommen till en rad uppfriskande aha-upplevelser, möjligen även en eller annan åh nej-upplevelse, om med lite flyt är det inte du som är idioten. Efter att ha läst den här boken kommer du att förstå vad din omgivning egentligen vill säga dig. 

Omgiven av idioter beskriver konkret och underhållande en av världens mest spridda metoder för att sortera olikheterna inom mänsklig kommunikation. Via den vetenskapliga bakgrunden, genom vardagens möten, ger den ett konkret hjälpmedel att förstå de viktigaste skillnaderna mellan olika kommunikationsstilar. Den visar på en av de vanligaste orsakerna till en konflikt i vardagen, dålig kommunikation. Och den ger dig som läsare svaret på frågan: vad gör jag åt det? 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Det här är en bok jag läst om lite överallt så till slut ville även jag läsa den. Jag kände att det inte var en bok jag behövde äga så lånade den som e-bok.

I "Omgiven av idioter" möts vi av fyra olika grupper av personer: röda (dominant), gula (social), gröna (neutral) och blåa (analytisk). Författaren tar upp tex ur man ska kunna arbeta tillsammans på arbetsplatsen, vilka typer som passar bra tillsammans och vilka som inte gör det. Han blandar även exempel från sina egna erfarenheter.

Det är lite svårt att betygsätta en bok av detta slag. Jag känner att den inte är så jätte revolutionerad och jag fick kanske inte så jättemycket "aha-upplevelse" som andra vekar ha fått. Det är dock intressant läsning och öppnar upp för många tankar. Boken var stundtals underhållande samtidigt som jag upplevde vissa partier som bitvis sega.

Genom hela boken funderade jag givetvis vilken färg jag själv tillhörde, jag hade egentligen koll då vi under en kurs på jobbet gick igenom detta. Jag kunde ganska snabbt pricka in min färg. Så egentligen analyserar jag mina vänner och kollegor när jag läser den här boken eftersom jag snabbt var medveten om min färg. Jag är inte så säker på om den har någon faktamässig grund men jag tyckte att den stämmer in på väldigt många människor i min omgivning, inklusive mig själv. Man förstår andra människor beteende lite bättre, boken var intressant trots stundtals lite för seg och överanalyserande. Men hur som helst en intressant bok.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.