söndag 28 oktober 2018

Lazarus av Lars Kepler

Titel: Lazarus
Författare: Lars Keler
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 978-91-0014-269-8
Serie: Joona Linna #7
Språk: Svenska
Antal sidor: 543
Finns hos: Adlibris / Bokus
***********************************************************************************
Handling: En död man hittas i en lägenhet i Oslo. När polisen öppnar frysboxen i köket gör de ett fruktansvärt fynd. Offret visar sig vara en dittills okänd gravskändare och trofésamlare.

Några dagar senare kontaktar en tysk kommissarie Joona Linna och ber om hjälp med ett mordfall på en camping utanför Rostock. Joona förstår att mönstret som framträder är vansinnigt och samtidigt omöjligt att ignorera. Vissa skulle kalla det för ett mirakel om något återvände från döden, andra skulle kalla det en mardröm.

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Detta var verkligen en av årets mest efterlängtade böcker. Jag har älskat i stort sett alla böcker i serien om Jonna Linna av dessa författare. Favoriten är Sandmannen och Stalker, men som sagt jag gillar alla i denna serie.

Jag var en av de lycklig lottade bokbloggarna som var bjuden till ett bokevent av Albert Bonniers Förlag. Vi var på Nedre Manilla på Djurgården med bokprat och mingel. Var en otroligt trevligt kväll och så härligt att få träffa förlaget och andra bokbloggare. Albert Bonnier tog oss öven på en rundtur på nedre våningarna och berättade om all fantastisk konst som hängde på väggarna. Det var otroligt trevligt och uppskattat att höra honom berätta om all konst, om huset och en massa anekdoter han hade från sin barndom. Sedan fick vi även träffa författarna Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril, allas Lars Kepler. De berättade om Lazarus och en hel del som sin skrivprocess, och en massa annat smått och gott. Och på slutet
signerade de Lazarus för oss. De var otroligt ödmjuka, trevliga och allmänt fantastiska.

Nu finns denna i butik. Jag fick hem den innan eventet, slängde mig över den och vipps så var den slut. Att Keplers böcker är välskrivna kommer inte som någon överraskning. Så är även denna, det är högt tempo mest hela tiden, sida efter sida, korta kapitel som gör att man bra vill läsa lite till och så lite till, Kepler vet verkligen hur de ska hålla fast sin läsare genom cliffhangers och otrolig spänning. De vet vad läsaren vill ha och de ger läsaren det.

Lazarus är helt klart den mörkaste och grymmaste boken i serien. Den är bitvis klaustrofobis och så hemskt rå och jag älskar det. De spär inte på detaljerna, är en person psykopat så är den psykopat och vi får verkligen läsa hur personen tänker, man kommer dem liksom riktigt nära. Visst är det skrämmande och berättandet kryper i skinnet på mig ibland men det är så jag vill ha denna typ av bok, jag vill sitta på helspänn och det gör jag verkligen när jag läser den här boken.

Här ställs både Jonna Linna och Saga Bauer för otroligt omänskliga psykiska påfrestningar. Man undrar ju hur långt det ska gå och hur längde de ska stå ut innan de bryter ihop fullständigt. Att skriva denna recension utan att spoila är svårt. Ni som har läst boken förstår nog vad jag menar. Jag sa det till författarna under träffen att det var otroligt modigt gjort. Slutet är så spännande att jag kommer på mig själv med att hålla andan.

Kepler hör klart till favoriterna och Lazarus seglade upp till en av favoriterna i denna serie.

Till min lycka berättade Alexander och Alexandra att de redan skriver på nästa del i denna serie. Som jag ser fram emot att läsa den, den kan inte komma tillräckligt fort. Men det är även bra att vänta, det är så sant som de säger den som väntar på något gott.

Betyg: 5 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Albert Bonniers Förlag, tack för den. Och tusen tack för inbjudan till eventet på Djurgården.

4 kommentarer:

  1. Jag har läst alla andra i den serien, gillade alla utom Kaninjägaren (som jag lyssnade på) och blir nu tveksam till denna då du skriver att Lazarus är helt klart den mörkaste och grymmaste boken i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna är väldigt mörk men den är så bra, ge den en chans :)

      Radera
  2. Så spännande att man får migrän.....

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.