söndag 7 oktober 2018

Något måste beslutas av Johannes Lichtman

Titel: Något måste beslutas
Författare: Johannes Lichtman
Förlag: Bokförlaget Polaris
ISBN: 978-91-7795-032-5 
Språk: Svenska
Antal sidor: 280
Finns hos: Adlibris / Bokus
*************************************************************************************
Handling: Jonas en svensk-amerikansk lärare med ett eskalerande drogberoende, är en man som ständigt försöker göra sitt bästa. Dels för sina studenter, genom att finnas där för dem, men också för sig själv, genom att sluta ta droger. Dessvärre visar det sig vara svårare än han trott. När Jonas får sparken väljer han att lämna USA för Sverige. I Sverige ska han, en gång för alla, bli ren och dra nytta av de gratis högskolekurser passet ger honom tillgång till. 

Det är höst 2015 och Jonas befinner sig i Malmö, staden som fått all världens blickar på sig genom den växande flyktingkrisen. Han försöker fokusera på studierna och den unga vackra tyskan Anja, som bor i korridoren bredvid. När foton av treåriga Alan Kurdis livlösa kropp hamnar på tidningarnas förstasidor växer sig flyktingdebattens vågor allt högre. Allteftersom drogerna lämnar Jonas kropp blir världen allt mer påträngande. Det skaver i Jonas.

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Något måste beslutas dök upp här hemma som en överraskning från förlaget. Detta är författarens debutroman.

Boken utspelar sig under 2013-2016, under den stora flyktingkrisen i Sverige. Något måste beslutas är inte riktigt min typ av bok och den fungerar inte riktigt för mig men jag är säker på att andra kommer att gilla den.

Det är dock en bok som får mig att fundera över den flyktingkrisen som rådde i Sverige så man får sig allt en tankeställare. Halvsvensken Jonas flyttar till Sverige för att bli kvitt sitt drogberoende. Han blir väldigt engagerad i flyktingarna som kommer till Sverige och vill hjälpa till på bästa tänkbara sätt. Tanken är god men jag upplevde det som att författaren ville för mycket. Det som istället skulle kunnat bli en intressant och bra historia upplevde jag istället som att man bara rabblar en massa nyhetsartiklar rätt upp och ner. Det är en högst aktuell bok men jag och den klickade inte riktigt och jag klickade inte heller med huvudkaraktären Jonas.

Betyg: 2 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bokförlaget Polaris, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.