onsdag 26 september 2018

Kommande böcker: Oktober 2018

Kommande böcker i oktober som jag är sugen att läsa.


Lazarus av Lars Kepler
Utgivningsdatum: 2018-10-19
Serie: Joona Linna #7
Förlag: Albert Bonniers Förlag

Handling: En död man hittas i en lägenhet i Oslo. När polisen öppnar frysboxen i köket gör de ett fruktansvärt fynd. Offret visar sig vara en dittills okänd gravskändare och trofésamlare. Några dagar senare kontaktar en tysk kommissarie Joona Linna och ber om hjälp med ett mordfall på en camping utanför Rostock. Joona förstår att mönstret som framträder är vansinnigt och samtidigt omöjlig att ignorera. Vissa skulle kalla det för ett mirakel om någon återvänder från döden, andra skulle kalla det för en mardröm. 

Kommentar: En av höstens mest efterlängtade böcker släpps äntligen i oktober. Älskar den här serien och ser så mycket fram emot att läsa den. 
***********************************************************************************


Som pesten av Hanne-Vibeke Holst
Utgivningsdatum: 2018-10-05
Förlag: Albert Bonniers Förlag

Handling: Läkaren Karoline Branner flyttar med sin familj till Genéve för att arbeta med pandemibekämpning för WHO. Men på kontoret möter  hon oväntat motstånd i den politiska organisationen, och hemma blir hennes man allt mer rastlös. Och så kommer signaler om en ny influensapandemi. 

Kommentar: Detta är för mig en ny författare faktiskt trots att detta inte är den första boken hon släpper. Fick med mig denna på ett event hos Albert Bonniers Förlag, det är en riktigt tegelsten men jag tror verkligen detta är en bra bok så den ska jag absolut se till att läsa. 
*******************************************************************************
Sju dagar med familjen av Francesca Hornak
Utgivningsdatum: 2018-10-09
Förlag: Albert Bonniers Förlag

Handling: Det är långhelg och för första gången på länge är hela familjen Birch samlad i det gamla huset i Norfolk när den äldsta dottern Olivia har kommit hem för att vara tillsammans med sin familj i en vecka. 

Två föräldrar och två vuxna döttrar, var och en med en hemlighet som de tvingas konfrontera under veckan. Och mitt i röran dyker en oväntad gäst upp som ställer allt på sin spets. 

Kommentar: Även den här fick jag med mig från förlaget, dock ej i bokform vi fick den på ett event i våras. Kommer passa perfekt att läsa nu i höst, har sparat på den för att få den där känslan av snö och vinter. 
*******************************************************************************


Manhattan Beach av Jennifer Egan
Utgivningsdatum: 2018-10-19
Förlag: Albert Bonniers Förlag

Handling: New York, 1930-tal. Efter Anna Kerrigans pappa försvunnit under oklara omständigheter tvingas hon axla ansvaret för familjen. När kriget bryter ut får hon jobb på skeppsvarvet och blir sedan varvets första kvinnliga dykare, samtidigt som letandet efter fadern leder henne till gangstern Dexter Styles och hans glamorösa värld. 

Kommentar: Ännu en bok jag fick med mig av förlaget här om veckan. Även detta är en för mig ny författare. Verkar riktigt intressant då jag alltid gillat att läsa om 1920-talets och 1930-talets New York och om gangstrar. 
*********************************************************************************




Jag släpper dig aldrig av Petra Holst
Utgivningsdatum: 2018-10-10
Förlag: Forum

Handling: Isabel och Anna har varit bästa vänner så länge de kan minnas. När Isabel träffar Annas man på en lägenhetsvisning dras hon mot sin vilja till den karismatiske David. Fast hon inte vill svika Anna blir det allt svårare för henne att stå emot sina känslor. När sommaren går mot sitt slut måste Isabel bestämma sig. Men vad vill egentligen David? Tänker han lämna Anna eller går han rentav bakom ryggen på dem båda? 

Anna är sjukskriven för depression och går i terapi för att få bukt med sin svartsjuka. Hon har länge misstänkt att David träffar andra kvinnor, men kan hon verkligen lita på sin magkänsla? Hon har ju varit förvirrad på sistone, känner faktiskt inte riktigt igen sig själv. Och hon älskar ju David och vill tillbringa resen av livet med honom. När hösten står för dörren tvingas Anna fråga sig själv: Hur långt är hon villig att gå för att behålla sin man?

Kommentar: Ibland behöver man något lite mer lättsmällt och det verkar denna vara. Detta är även en författare som jag varit nyfiken på ett tag. 
***************************************************************************************************************************
Vintereld av Anders de la Motte
Utgivningsdatum: 2018-10-24
Förlag: Forum

Handling: Lucianatten 1987 brinner en dansbana i en skånsk stugby ner till grunden. En ung kvinna dör i lågorna, och i polisutredningen som följer ställs vänner mot varandra, förtroenden sviks och familjer splittras innan en ung mordbrännare till sist erkänner. 

Trettio år senare får Laura Aulin ärva den nedgångna stugbyn av sin faster Hedda. Som tonåring tillbringade hon loven där, och fastern och vännerna i trakten var en trygg punkt. Ända tills branden förändrade allt. 

Nu tvingas hon återvända till bygden, där tragedin satt djupa spår. Hennes närvaro rör upp känslorna, och när flera bränder anläggs blir stämningen än mer fientlig. Medan bränderna kommer allt närmare stugbyn upptäcker Laura att även Hedda haft hemligheter. Dessutom verkar fastern ha kommit något på spåren. Något som får både den gamla tragedin och Lauras egna minnen av natten att framstå i ny, fasansfulla dager. 

Kommentar: Nu har jag inte läst de första två delarna i denna serie trots att jag har de hemma men jag ska. Anders de la Motte är en författare jag verkligen gillar. 
***************************************************************************************************************************
24 goda gärningar av Jenny Fagerlund
Utgivningsdatum: 2018-10-18
Förlag: Norstedts

Handling: Emma förlorar sin man på julafton. Två år senare har hon fortfarande svårt att finna mening i tillvaron. Det dåliga samvetet gnager i henne, fanns det något hon kunde ha gjort för att rädda honom? 

På väg hem en kväll stöter hon ihop med en äldre man som har irrat bort sig i snöstormen. Hon bestämmer sig för att försäkra sig om att han kommer hem välbehållen. Den kvällen föds en idé hos Emma. Hon ska utföra 24 goda gärningar. En för varje dag fram till julafton. 

Från att oftast vara ensam möter Emma under dessa vintriga dagar en mängd människor som sakta börjar förändra hennes tillvaro. Men är hennes goda gärningar tillräckliga för att mota bort mörkret som bosatt sig inom henne? Hur kommer hennes liv att se ut när hon vaknar på julafton?

Kommentar: En till författare jag varit sugen på länge men ännu inte läst något av. Jag gillar verkligen den fina och goda tanke om att göra 24 st goda gärningar. 
***********************************************************************************************************************
Brännmärkta av Carolina Neurath
Utgivningsdatum: 2018-10-02
Förlag: Piratförlaget

Handling: En man tar sig in på tidningsredaktionen och avlossar flera skott. Beatrice Farkas kastar sig ner under skrivbordet och hör hur skytten närmar sig hennes plats. Det är klart att det är mig han vill åt, hinner hon tänkte. Men tankarna går framför allt till hennes nya kollega Adira Khalili, lever hon? 


Tillsammans granskar de några flyktingförläggningar som drivs av en tidigare dokusåpakändis. De får tips om grova missförhållanden. Under granskningen utsätts en av anläggningarna för en brand. 

Samtidigt nås journalisterna av ett rop på hjälp genom en handskriven lapp. Allt är betydligt värre än de kunnat ana. 

Kommentar: Detta verkar verkligen vara en bok i min smak. 
***************************************************************************************************************************

Snöfallet över Strandcaféet av Lucy Diamond
Utgivningsdatum: 2018-10-12
Serie: Strandcaféet #2
Förlag: Printz Publishing

Handling: Efter en hektisk sommar på strandcaféet ser Evie fram emot sin första jul med nya pojkvännen Ed, hon är fast besluten att det ska bli den mest perfekta, romantiska julen någonsin. Mysiga kvällar framför brasan bara de två, med vin och godsaker...underbart


Men friden tar slut när Eds förre detta fru plötsligt tar kontakt igen, och sedan dyker oväntade gäster upp: Eds grinige bror Jake och Evies bästa vän Amber, som just fått sitt hjärta krossat. Lägg snöstormar och familjedraman, och det ser ut som om julen kommer att bli lite av en kalkon...

Kommentar: Läste första delen i denna serie nu i somras och älskade den. Denna passar ju perfekt att läsa i december. 
***************************************************************************************************************************

2 kommentarer:

  1. Det verkar komma en del i oktober också :) Keplers behöver jag i alla fall inte bry mig, den serien har jag lagt ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta var bara ett urval :) Har du? Jag älskar denna serie :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.