torsdag 12 juli 2018

Ryttaren av Olséni & Hansen

Titel: Ryttaren
Författare: Christina Olséni & Micke Hansen
Förlag: Bokfabriken
ISBN: 978-91-7629-835-0
Serie: Mord i Falsterbo #3
Språk: Svenska
Antal sidor: 413
Finns hos: Adlibris / Bokus

************************************************************************************
Handling: Det har dragit ihop sig till Falsterbo Horse Show, årets största höjdpunkt inom svensk ridsport och en av de mest prestigefulla hopptävlingar i världen. Nationsflaggorna vajar i sommarbrisen, solen står högt på himlen och läktarna är fullsatta. Det luktar succé lång väg. Kommunen har, till borgmästarens oförställda glädje, två ryttare i toppklass som konkurrerar om den sista OS-platsen i hopplandslaget. 

Förhandsfavoriten Leopold Gyllenstierna rider in och tar emot folkets jubel, men redan efter tredje hindret faller han död ner. Det visar sig snabbt att han inte dött en naturlig död och Skanörs poliser kastar sig med blandad entusiasm in i mordutredningen. När det kort därpå inträffar ytterligare ett mord känns sommarsemestern plötsligt avlägsen. 

Samtidigt som kraven på poliserna ökar förpestas Egons tillvaro av att hans närmsta granne och antagonist, Elisabeth, bjudit hem sin ungdomskärlek Francois från Paris. Ordningen på Kärleksstigen är rubbad och Egon avskyr instinktivt den franske sprätten och känner sig mer ensam än någonsin. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Ryttaren är den tredje fristående delen i serien Mord i Falsterbo, älskar den här serien. I denna mysdeckare har handlingen lagts till Falsterbo Horse Show. Som vanligt får vi möta poliserna, den hopplöse Mårten, flitiga Lisa, utbrände åklagaren Fredrik och de underbara pensionärerna Egon, Ragnar, Elisabeth och Märta.

Jag är inte så insatt i ridsporten men det är kul att handlingen har lagt sig där, jag har ju hört talas om Falsterbo Horse Show. Det märks att författarduon har lagt ner mycket research så att det blir rätt. För mig som inte är så insatt i denna sport känns det som att sporten skildras rätt och trovärdigt.

Ryttaren gör mig verkligen inte besviken. Den är fylld av härliga karaktärer som man inte kan annat än tycka om, den är fylld av humor. I de här böckerna kommer morden i andra hand, och jag älskar det. Som vanligt blandas lustiga händelser med utredningsarbetet, det leder till många skratt. Jag blir full i skratt och alldeles varm i hjärtat att läsa om den hopplöse polisen Mårten och de andra karaktärerna. Jag gillar dem alla men Mårten är nog favoriten, han vill så väl och så kan det bli så tokigt.

Det här är en perfekt bok och serie att läsa nu i sommar och under semestern, man kan inget annat än bli glad av denna bok.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.