torsdag 24 augusti 2017

Fågelskådaren av Olséni & Hansen

Titel: Fågelskådaren
Författare: Christina Olséni & Micke Hansen
Förlag: Massolit
ISBN: 978-91-7691-010-8
Serie: Mord i Falsterbo #2
Språk: Svenska
Antal sidor: 351
Finns hos: Adlibris / Bokus

***************************************************************************************************************************
Handling: Charmigt skruvad spänningsroman i vacker miljö på Falsterbonäset. Andra delen i kriminalkomediserien Mord i Falsterbo. 

Tänk att fåglar och fågelskåderi kan väcka så motstridiga känslor på Falsterbonäset. Det är september och lugnt på Skanörs polisstation, när en välbärgad fågelskådare hittas död på heden.

Kort därefter inträffar ytterligare ett dödsfall och poliserna får fullt upp med att reda ut alla trassliga ledtrådar för att kunna lösa mordfallen.
Kärleksförvecklingar, fågelbingo, lerduveskytte, en dansk nudist, några hyperaktiva pensionärer och mycket mer får vi uppleva några galna veckor på Falsterbonäset.
 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag läste första delen i den här serien i juli, tyckte så mycket om den så det blev till att läsa uppföljaren nu i augusti.

Fågelskådaren är en bra uppföljare och minst lika bra, jag tyckte i stort sett om denna lika mycket. Och jag kan säga att jag verkligen tycker om den här genren krimkom som den kallas om jag inte minns fel, den är fantastisk. Kriminalroman blandas med komedi på ett underbart sätt.

Vi får återigen träffa huvudfigurer från föregångaren och de är precis lika tokiga i denna och de råkar ut för den ena tokigheten efter den andra. I den här får Mårten lite mer plats, det gillade jag för han är nog den karaktär som jag gillar mest och skrattar mest åt.

Fågelskådaren är en underhållande bok med mycket humor och värme. Man behöver läsa denna typ av bok mellan alla mord och deckare. Det är otroligt lättsam läsning som jag blir glad av. Författarna har lyckats skriva en bra uppföljare och jag ser verkligen fram emot att läsa mer av dem med dessa karaktärer i spetsen.

Betyg: 4 av 5

Böcker jag läst av Olséni & Hansen: 
Badhytten: det som göms i sand kommer fram ibland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.