måndag 3 juli 2017

Vit syren av Cecilia Sahlström

Titel: Vit syren 
Författare: Cecilia Sahlström
Förlag: Bokfabriken
ISBN: 978-91-7629-470-3
Språk: Svenska
Antal sidor: 324
Finns hos: Adlibris / Bokus

***************************************************************************************************************************
Handling: Försommaridyllen spricker när en ung tjej hittas brutalt misshandlad i Lunds stadspark. Gärningspersonens tillvägagångssätt verkar ha symbolisk betydelse och i offrets hand vilar en kvist av en sällsynt vit syren. 

Kommissarie Sara Vallén vid våldsroteln i Lund blir tilldelad fallet, men hennes utsikter att vara en del av lösningen försvinner snabbt när hennes son blir huvudmisstänkt. Trots att hon är berövad sina befogenheter känner hon sig tvungen att lösa fallet. Hon måste rädda Johannes. Hennes son skulle aldrig göra någonting sådant. Aldrig.

I Vit syren sätter Cecilia Sahlström mänskligt förfall i kontrast till lärdomsstadens polerade yta. Boken är den första i en planerad serie om kom­missarie Sara Vallén och inspektör Rita Anker.
 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag fick denna hemskickat av förläget som spontanpost, mycket trevligt. Det här var en intressant debut, den är inte perfekt men intressant nog att jag vill fortsätta läsa nästkommande bok i serien. 

Emellanåt är detta en tuff och rå bok att läsa. Speciellt då det handlar om pedofiler, barn som far illa är alltid hemskt att läsa om. Det blir så jävla otäckt och jag blir även äcklad att läsa för det är ganska så grafiskt beskrivet.

Jag gillar Sara Vallén, jag gillar hur hon porträtteras, hon är ingen polis med alkoholproblem utan en kompetent kvinna. Dock blev jag besviken på henne hur hon hanterade misshandeln från sin älskare, en kollega dessutom. Annars så känns Sara och hennes kollegor trovärdiga. Med tanke på att författaren har arbetat inom polisen så är det inte så konstigt.

Betyg: 3 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bokfabriken, tack för den.

4 kommentarer:

  1. Oj låter som jag kanske skulle få svårt att läsa den här, fast jag är nyfiken på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är absolut läsvärd men ja det tog i med de starka delarna om pedofilen.

      Radera
  2. Tack för en fin recension. Jag förstår att det är svårt med övergrepp på barn, men det är polisens verklighet och värst av allt är att det är barns verklighet. När det gäller misshandeln är det en av mina missioner, att visa att relationsvåld är klasslöst och inte minst något som kan drabba alla och är svårt att värja sig mot.
    Jag hoppas att du läser nästa bok också och tack än en gång för en fin recension. Med vänlig hälsning, Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för att du tog dig tiden till att kommentera :) Det är verkligen hemskt med övergrepp på barn och det gör ont i hjärtat att läsa om denna verklighet som polisen tvingas uppleva. Hur hemskt det än är att läsa så tycker jag att det är bra att det kommer upp, vi behöver veta vad som pågår och vi behöver vara informerade. Jag ser fram emot din nästa bok som jag verkligen kommer läsa.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.