måndag 12 juni 2017

Film: Beauty and the Beast

Titel: Skönheten och odjuret
Originaltitel: Beauty and the Beast
Premiär: 17 mars 2017 (Sverige) 
Längd: 2 h 9 min
Skådespelare: Emma Watson, Dan Stevens, Luke Evans, Josh Gad, Kevin Kline, Emma Thompson, Ewan McGregor, Ian McKellen, Audra McDonald, Stanley Tucci, Gugu Mbatha-Raw
Genre: Family | Fantasy | Musical
Betyg på IMDb: 7,6
Länk till IMDB

Handling: "Belle är intelligent, vacker och självständig ung kvinna som tas till fånga av Odjuret och fängslas i hans slott. Trots sin rädsla blir hon vän med slottets förtrollade invånare och lär sig se bortom Odjurets skräckinjagande yttre. Belle inser att det finns ett gott hjärta och en sann prins under odjurets yta. 
Nu kommer äntligen Disneys älskade och enastående berättelse om Skönheten och Odjuret till liv för första gången som en helt ny spelfilmssversion". 

Kommentarer: Man blir aldrig för gammal för Disney, aldrig. Disneys klassiker från 1991 Skönheten och odjuret är en av mina favoriter. Vi känner till denna historia om prinsen som förvandlas till ett odjur när han inte visade medkänsla, han blir förbannad till att leva ett liv i ensamhet i sitt enorma slott. Det enda som kan bryta förbannelsen är äkta kärlek. 

Storymässigt är det inget nytt, handlingen är i stort sett precis som från den fantastiska klassikern, och det är med ett nostalgiskt hjärta som jag återvänder till denna historia. För även om man känner till historien så är detta underbart att titta på, det är så snyggt. Det är helt enkelt ett visuellt mästerverk och jag blir så himla glad av att titta på den. Det är fantastiska miljöer, storslagna musikalnummer, fantastiska kulisser och underbara kostymer. Den här versionen känns modernare, Belle är mycket tuffare och rakt på sak.

Skådespelarna gör en fantastisk insats. Emma Watson imponerar stort med sin insats som Belle och hon är som klippt och skuren för den här rollen. Hon är inte bara bra i rollen hon ser även ut som den tecknade Belle. Hon har verkligen vuxit som skådespelerska. Jag har alltid gillat Luke Evans och här spelar han Gaston mycket väl, man bara älskar att avsky honom. Även Dan Stevens som odjuret gör en stabil insats. Dock måste jag säga att jag inte riktigt är såld på hur de gjort odjuret, han ser inte så läskig och skräckinjagande ut, man blir inte speciellt rädd för honom. Och mellan honom och Emma Watson finns tyvärr inte så mycket kemi. 

En stor eloge förtjänar skådespelarna för att de alla sjunger själva. Bäst i mitt tyckte var Emma Watson, Ewan McGregor och Emma Thompson, hon bjuder på en hel del rappa dialoger. Till eftertexterna bjuds vi på en ny Celine Dion låt och jag ler med hela ansiktet, henne ska jag se live kommande lördag.

Detta är verkligen en fin och bra film, känns fint att bli påmind om barndomen och det är en film som får mig att le. 

2 kommentarer:

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.