söndag 19 mars 2017

Presidentens hatt av Antoine Laurain

Titel: Presidentens hatt
Författare: Antoine Laurain
Förlag: Lavender Lit
ISBN: 978-91-8787-900-5
Original titel: Le Chapeau de Mitterand
Språk: Svenska
Antal sidor: 221
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Paris år 1986. Den hårt arbetande revisorn Daniel Mercier passar på att unna sig en måltid på en elegant restaurang medans hans fru och son är bortresta.

När president Francois Mitterrand plötsligt slår sig ner vid bordet intill honom kan han knappt tro sina ögon. Hänförd lyssnar Daniel i smyg på samtalet som Frankrikes mäktigaste man för med sitt sällskap. När de slutligen reser sig och lämnar restaurangen upptäcker Daniel att presidenten glömt kvar sin svarta filthatt.  

Efter ett ögonblicks övervägande beslutar han sig för att behålla hatten som ett minne av den synnerligen speciella kvällen. Till sin förvåning inser han att hatten passar honom perfekt, och när han går ut i Pariskvällens friska luft börjar han på något sätt att känna sig...annorlunda. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har hört en hel del bra om denna bok, jag fastnade för boktiteln och utseendet. Klickade hem den på årets bokrea. Påhittig idé med presidentens hatt som vandrar från person till person och på ett eller annat vis förändrar deras liv. Det här är dock ingen bok som kommer fastna hos mig som vissa böcker gör. Trevlig läsning, stundtals intressant och rolig och stundtals lite halvtråkig faktiskt. Jag hade nog förväntat mig lite mer efter allt gott jag hört om den.

Presidentens hatt av Antoine Laurain är en trevlig bok med ett elegant språk även om jag inte var superförtjust i den. Jag riktigt hör den franska brytningen i huvudet medan jag läser. Författaren har en bakgrund som filmmanusförfattare och det märks verkligen, jag kan se den som en charmig fransk film framför mig.

Presidentens Hatt består av fyra huvudpersoner som på ett eller annat sätt blir ägare till den dåvarande presidenten François Mitterrands hatt. Som läsare kommer man inte riktigt nära någon av karaktärerna eftersom hatten byter ägare lite väl fort på de 221 sidorna. Men det är ändå en tankvärd och samtidigt humoristiskt berättelse. Epilogen gillade jag inte, det känns lite väl oväntat.

Betyg: 3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.