torsdag 9 februari 2017

Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker

Titel: Konsten att höra hjärtslag
Författare: Jan-Philipp Sendker
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7503-535-2
Original titel: The art of hearing heartbeats
Språk: Svenska
Antal sidor: 333
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker är en storslagen kärleksroman. 

Tin Win är framgångsrik advokat i New York. Han kommer ursprungligen från Burma men hans amerikanska familj, hustru och två barn, vet nästan ingenting om hans uppväxt och bakgrund. 

En dag strax efter att dottern Julia avlagt sin juridikexamen försvinner han utan ett ord. Familjen tvingas till slut accepter att spåren slutar i Bankok. Fyra år senare hittar Julia ett fyrtio år gammalt kärleksbrev som hennes far skrivit till en okänd kvinna i en by i Burma. 

Hos Julia tänds åter hoppet och hon bestämmer sig för att söka upp kvinnan i brevet. När Julia kommer till den lilla byn bland bergen hamnar hon i en främmande värld. I byns tehus lär hon känna en man som berättar en märklig historia om den blinde pojken och flickan med de missbildade fötterna, om det som står skrivet i stjärnorna och om kärlek som övervinner allt. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag hade lite svårt att bestämma mig om vad jag tyckte om den här boken, velade fram och tillbaka om den skulle få en 3:a eller 4:a i betyg. Ena stunden tyckte jag att berättelsen var lite märklig och i andra att det är en vacker berättelse. Men det landade på en 4:a för i slutändan var det en fin berättelse om kärlek.

Det var som sagt en fin berättelse, lätt att komma in i, välskriven. Det är en väldigt annorlunda berättelse om flickan med de missbildade fötterna och den blinde pojken. Författaren skriver på ett väldigt målande sätt, jag  kunde verkligen se framför mig hur han bär henne på ryggen där i Burma och hon är hans ögon. Bokens behållning är verkligen relationen mellan Tin Win och Mi Mi.

Det som jag kände var en nackdel förutom att den var lite för långsam trots att den inte var så lång. Och den stora nackdelen var att jag kände att det saknades information om hur Julias pappa Tin Win bara kunde lämna hela sin familj utan någon som helst förklaring. Hur kan man bara lämna sina barn sådär? Att mamman/hustrun inte tog det så hårt får sin lilla förklaring men att Julia inte heller tog det så hårt kändes bara konstigt. Jag kan absolut förstå att han hade ett tidigare liv men jag kan liksom inte fatta eller acceptera att han inte valde att prata med sin familj om det. Hur kan man bara så blankt strunta i sin familj? Lite besviken över slutet blev jag också, det kändes lite väl abrupt och snöpligt.

Boken kommer även att bli film, författaren själv har skrivit manus. Det är verkligen en film jag ser fram emot att se. I slutändan gillade jag den så jag kommer verkligen att läsa fortsättningen som jag har här hemma.

Betyg: 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.