onsdag 4 januari 2017

Impulse av Ellen Hopkins

Titel: Impulse
Författare: Ellen Hopkins
Förlag: Margaret K. McElderry Books
ISBN: 978-1-4169-0357-4  
Språk: Engelska
Antal sidor: 667
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Sometimes you don´t wake up. But if you happen to, you know things will never be the same. 

Three lives, three different paths to the same destination: Aspen Springs, a psychiatric hospital for those who have attempted the ultimate act - suicide. 

Vanessa is beautiful and smart, but her secrets keep her answering the call of the blade. 

Tony, after suffering a painfull childhood can only find peace through pills. 

And Conner, outwardly, has the perfect life. But dig a little deeper and find a boy who is in constant battle with his parents, his life, himself. 

In one instant each of these young people decided enough was enough. They grabbed the blade, the bottle, the gun and tried to end it all. Now they have a second chance, and just maybe, with each other´s help, they can find their way to a better life but only if they´re strong and can fight the demons that brought them here in the first place. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Ellen Hopkins hör till en av mina favoritförfattare, jag har inte blivit besviken på någon av hennes böcker. Visst alla har inte fått full pott men hon skriver helt makalöst fantastiska böcker. Det är alltid tunga och jobbiga ämnen som hon tar upp, men så värt att läsa och beröras av för det är viktiga ämnen som hon tar upp i sina böcker. Jag känner att hon ger röst åt de ungdomar och tonåringar som har det svårt i livet eller har haft det svårt, hon ger röst åt de svaga men även starka.

I Impulse tar hon åter igen upp tragiska ämnen men ack så himla viktiga att lyfta fram. Det är verkliga problem som hon skriver om, trots att det är tungt ämne så blir det inte jobbigt att läsa. Gillade karaktärerna och historien, det enda negativa jag egentligen har att säga är att den blev en aning seg mot slutet och lite utdraget. Men annars var även slutet spännande, jag lyckades räkna ut mot slutet hur den skulle sluta.

Jag tycker väldigt mycket om Hopkins sätt att skriva, hon skriver på vers. Det går fort att läsa men berättelsen blir på något sätt väldigt levande.

Betyg: 4 av 5.

Böcker jag läst av Ellen Hopkins:
Burned
Crank
Glass
Fallout
Identical
Smoke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.