onsdag 18 januari 2017

Den fallande detektiven av Christoffer Carlsson

Titel: Den fallande detektiven
Författare: Christoffer Carlsson
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978-91-6420-432-5
Serie: Leo Junker #2
Språk: Svenska
Antal sidor: 421
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Stockholm, natten till Lucia. I en gränd ligger forskaren Thomas Heber död. Leo Junker utreder fallet tillsammans med Gabriel Birck, men snart tas utredningen ifrån dem av skugglika män i polishusets korridorer. Det enda som finns kvar är Hebert kryptiska anteckningar, som tyder på att någon mer är hotad, men vem? Vad var det Heber visste som var så känsligt?

När hotet blir verklighet rasar en våldsam snöstorm. Och där, i stormens öga, befinner sig Gabriel och Leo, ovetande om att de är på väg rakt mot gärningsmannen. 

Hagsätra, femton år tidigare. På en fest träffas två unga män som råkar ha likadana tröjor. Det är så det börjar. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: "Den fallande detektiven" är den andra och fristående delen i serien om polisen Leo Junker. Första delen “Den osynlige mannen från Salem” kom 2013. Christoffer Carlsson har även med första boken i denna serie vunnit priset årets kriminalroman.

I den första boken hade jag lite svårt att få grepp om historien och dess karaktärer. Och jag kan väl säga att jag befann mig i samma sits även med denna, författaren lyckas inte riktigt fånga mitt intresse. Först tänkte jag att huvudstoryn lät spännande men jag fann den helt enkelt inte så spännande, tyvärr. Vi blir tilldelade pusselbitarna hela tiden men det känns inte riktigt som att historien kommer någonstans. Den griper helt enkelt inte tag i mig.Huvudkaraktären Leo fängslar mig inte riktig eller någon annan karaktär heller. Det blir lite för mycket droger, snack om droger, att ta droger osv osv.

Upplevde även att det var svårt att hänga med i handlingen ibland. Det var så himla rörigt emellanåt. Kronologin och tidshoppen bidrog till att det kändes så rörigt.

Det jag däremot gillade och som var riktigt bra var skildringen av Stockholm och dess miljöbeskrivningar. Och själva temat med rasism, nazism och Sverigedemokraterna kändes läskigt aktuellt och så nu i tiden, riktigt trovärdigt skildrat.

Den här fångade mig bara inte lika mycket, den var inte så spännande som jag hade förväntat mig, det är mot slutet som det blir spännande. Men trots detta är jag tillträckligt intresserad av att läsa nästa del.

Betyg: 3 av 5.

Böcker jag läst av Christoffer Carlsson:
Den osynlige mannen från Salen

2 kommentarer:

  1. Har länge funderat på att läsa något bok av Christoffer Carlsson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han skriver bra, denna fångade mig dock inte riktigt.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.