torsdag 13 oktober 2016

En väktares bekännelser av Elin Säfström

Titel: En väktares bekännelser
Författare: Elin Säfström
Förlag: Lilla Piratförlaget
ISBN: 978-91-7645-566-1 
Språk: Svenska
Antal sidor: 284
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Stockholm är fullproppat med troll, vättar och älvor. De flesta människor ser dem inte tack vare Tilda. Det är nämligen hennes ansvar att rådare och människor hålls ifrån varandra.

I vanliga fall delar Tilda jobbet som stans väktare med sin mormor, men eftersom hon är i Norrland på ett särskilt uppdrag, är allt upp till Tilda nu. Ett angrepp av jordvättar i skolans källare hade räckt gott, och när det börjar rapporteras i nyheterna om folk som försvinner är det verkligen för mycket för en femtonåring, med bara en skabbig gammal hund till hjälp (oavsett om han luktar sig till magiska överträdelser). I skolan finns dessutom Hakim, killen med världens brunaste ögon. Om han bara inte var helt trollbunden av överjordiska vackra Natta, som av någon outgrundlig anledning verkar vilja bli vän med Tilda.

Elin Säfström debuterar med en humoristisk ungdomsroman som på ett nyskapande sätt blandar samman nordisk folktro med urban fantasy till en nagelbitande spänningsroman full av magiska väsen. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag fick ett sånt härligt email av författaren som gjorde min dag. Vilken underbar bok. Jag tycker om att variera min läsning och detta var precis vad jag behövde. Här får man en salig blandning av tomtar, troll, jordvättar och älvor. Just älvor är fascinerande att läsa om.

En väktares bekännelser är en riktigt härlig pärla, otroligt charmigt berättad historia. Man behöver inte tycka om troll, tomtar, väsen osv för att uppskatta och gilla den här boken. Det är en spännande och intressant berättelse och värld som Elin Säfström har skrivit om. Spänningen håller i sig från början till slut. Jag blir aldrig uttråkad för det händer hela tiden något nytt som för historien framåt, utan att det går för fort. Jag förstod ganska snabbt vem den skyldiga var men det gjorde inget för den är så skickligt skriven och det var kul att få lägga ihop pusslet.

Det är även en riktigt rolig bok med stor portion humor och charm, jag skrattade faktiskt högt ett par gånger. Jag charmas av Tilda och alla hennes möten, älven Vide får en liten speciell plats i mitt hjärta och likaså Tilda. Den är även väldigt träffsäker när det kommer till Tildas känslor för Hakim, vilken tonåring har inte haft en crush på en av skolans snyggaste kille. Till det har man också en hemlighet som man inte kan dela med sig, stor börda som ligger på ens axlar.

Genren är 12-15 år men jag rekommenderar den även till vuxna, även vi får behållning av den. Jag ser fram emot att läsa mer av Elin Säfström i framtiden.

Betyg: 4 av 5.

Denna bok var ett recensionsexemplar från Lilla Piratförlaget, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.