tisdag 20 september 2016

Gloria av Åsa Hellberg

Titel: Gloria
Författare: Åsa Hellberg
Förlag: Forum Bokförlag
ISBN: 978-91-3714-599-0
Språk: Svenska
Antal sidor: 351
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Gloria har panik. Hon är Stockholmsoperans mest självlysande stjärna men nu ska hon repetera Carmen, mot sin gamla kärlek Dominic. Han som lämnade henne för att göra internationell karriär, är tillbaka. Gloria inser att det kommer att påverka hennes behagliga liv på ett sätt hon inte alls planerat för. Som 53-årig sångerska borde hon tänka på pension snarare än på passion. 

Även hennes lillasyster Agnes liv är omtumlande. Hon är flygkapten och i vanliga fall och balanserad, men när äktenskapet krisar flyr hon hem till Gloria. Systrarna har alltid stått varandra nära även om de är väldigt olika. För första gången sedan de var små umgås de nu dag som natt. Saker från barndomen kommer upp till ytan och medan de gräver i sitt förflutna växer dramat på Operan, både på scen och privat. Rollfiguren Carmens öde vävs samman med Glorias eget liv på ett högst dramatiskt och oväntat sätt. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag fick en trevlig förfrågan av Åsa Hellberg om jag ville läsa hennes senaste bok Gloria, och det ville jag såklart då jag verkligen tyckt om hennes böcker som jag hunnit läsa.

Åsas böcker handlar om kvinnor i 50-års åldern. Nu har jag ganska många år kvar till 50 men det gör ingenting man känner liksom ändå igen sig i vissa känslor och tankar som hennes karaktärer har. Man behöver verkligen inte vara i den åldern för att uppskatta och gilla hennes böcker.

Jag tyckte väldigt mycket om att handlingen utspelade sig på Operan och i opera världen, jag är ett stort fan av klassisk musik och opera så det var trevligt att få läsa om den miljön och ta del av den världen. Jag gillade självaste Gloria som karaktär, det är en kvinna med pondus som vet vad hon vill. Tyckte även om hennes syster Agnes, var också en härlig karaktär, två friska fläktar helt enkelt.

Åsas romaner är lite åt feel-good hållet skulle jag vilja säga blandat med en något allvarligare ton som griper tag i en. Roliga är de också med en härlig dos humor, jag skrattade till ett par gånger åt härliga kommentarer och händelser. Systrarna Gloria och Agnes påminner lite om mig själv och min syster. 

Det här är en charmig och varm bok med spännande miljöer som jag verkligen rekommenderar er att läsa. 

Betyg: 4 av 5.

Böcker jag läst av Åsa Hellberg:
En liten värld
Toscana tur och retur

Denna bok var ett recensionsexemplar från Forum bokförlag och författaren, stort tack för den.

2 kommentarer:

  1. Aha, den här vill jag läsa :) Tack för tipset!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.