måndag 29 augusti 2016

Film: Dallas Buyers Club

Titel: Dallas Buyers Club
Premiär: 13 oktober 2013 i Usa - 7 mars 2014 i Sverige
Längd: 1h 57 min
Skådespelare: Matthew McConaughey, Jared Leto, Jennifer Garner, Steve Zahn, Denis O´Hare 
Genre: Biography | Drama  
Betyg på IMDb: 8,0

Handling: "Dallas Buyers Club" är baserad på den sanna historien om Ron Woodroff, en homofobisk narkoman som 1985 fick diagnosen HIV och beskedet att han bara hade trettio dagar kvar att leva. Han vägrar att acceptera sin dödsdom och börjar smuggla en mer effektiv bromsmedicin som fortfarande inte var godkänd i USA. Med hjälp av Rayon, en transsexuell AIDS-patient som han träffat på sjukhuset, skapar han "Dallas Buyers Club" där HIV-positiva människor betalar en medlemsavgift för att få tillgång till alternativa behandlingsmetoder. Klubben växer snabbt med klienter och nya vänner medan FDA (Food and Drug Administration) och läkemedelsindustrin drar igång ett krig mot Ron. 

Kommentarer: Dallas Buyers Club är en typisk Oscarsfilm. Det är en väldigt bra och gripande film. Men det var något som saknades, den berör mig inte riktigt på det sätt jag hade velat och hoppats på. Den har lite för långsamt tempo och det går lite för slött framåt. Det är en film med bra karaktärer och bra människor, om en tid som påminner oss om de HIV och AIDS-smittade som samhället tittade bort för. Dallas Buyers Club är klart en bra och intressant film men bara lite för långsam för min smak. Även om det mesta är mörkt och tragiskt så är det en fin berättelse som ändå fick mig att le vid ett par tillfällen mellan all elände. 

Mycket skriverier och hyllningar har Matthew McConaughey och Jared Leto fått, båda fick mycket välförtjänta Oscars för sina prestationer för den här filmen. Båda är helt makalösa och fantastiska. Jag finner inte tillräckligt med ord att hylla deras rollprestationer. Båda gick ner avsevärt mycket i vikt för att porträttera Ron och Rayon, Matthew 21 kilo och Jared 14 kilo, och tro mig det syns. De ser inte friska ut alls men det förstärker karaktärerna och filmen. Ron är till en början en riktigt osympatiskt svin, skitstövel rent ut sagt. Men jag lyckas ändå till slut finna sympati för honom, speciellt vänskapen han utvecklar med Rayon. Scenen där Rayon bryter ihop krossar mitt hjärta fullkomligt, jag vill bara ge en stor kram till världens alla Rayons. Detta är Jared Letos bästa rollprestation någonsin. 

Detta är en film som man bör se. Om man inte gillar ämnet eller tänker att den är lite väl seg så bör man se den för de fantastiska rollprestationer från Jared Leto och Matthew McConaughey, för de förtjänar verkligen alla hyllningar de har fått, aldrig har två Oscars känts så rätt. 

4 kommentarer:

  1. Jared Leto är så duktig både som musiker och skådespelare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är han verkligen, jag har haft en crush på honom sedan han var med i Mitt så kallade liv.

      Radera
  2. Besynnerligt, jag trodde jag hade koll på Matthew McConaugheys filmer, men här är en jag har missat.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.