lördag 25 juni 2016

Macbeth av William Shakespeare

Titel: Macbeth
Författare: William Shakespeare
Förlag: Barnes & Noble
Språk: Engelska
Antal sidor: 25

************************************************************************************************************************************
Handling: Shakespeare´s Macbeth is one of the greatest tragic dramas the world has known. 

Macbeth himself, a brave warrior, is fatally impelled by supernatural forces, by his proud wife, and by his own burgeoning ambition.  

As he embarks on his murderous course to gain and reatin the crown of Scotland, we see the appalling and emotional and psychological effects on both Lady macbeth and himself. The cruel ironies of their destiny are conveyed in poetry of unsurpassed power. 
~Bokus.se~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Just Macbeth har jag velat läsa länge. Jag gillar Shakespeare men han bör läsas i små portioner. Nu har jag ännu inte läst så mycket av Shakespeare men detta är den bästa hittills jag läst. Jag gillade verkligen Macbeth, verkligen gillade den.

Väldigt bra språk, inte alls krångligt eller svårt att förstå trots att jag läser på väldigt gammal engelska. Den har verkligen ett otroligt språk med en bra och gripande handling.

Det är ett blodigt och psykologiskt drama. Macbeth var från början en lojal befälhavare i den skotske kungens arme som var i krig med Norge. Ärelystnad som han är dödar han kungen för att själv bli kung, allt påhejad och driven av sin hustru Lady Macbeth. Och så böjar de med det ena mordet och blodiga dådet efter det andra pga rädslan att avslöjas, ondaskan tar över dem båda. Givetvis har det ett pris, Lady Macbeth blir galen och tar livet av sig. Macbeth hamnar i en depression.

Som sagt en riktigt bra pjäs. Lady Macbeth måste vara en av litteraturens ondaste kvinnliga karaktär.

Jag har länge velat se filmen med samma namn, den med min favorit Michael Fassbender i huvudrollen som Macbeth. Jag ville först läsa den innan jag såg filmen för att förstå lite av själva språket och handlingen. Såg filmen igår (separat recension om den kommer).

Betyg: 5 av 5.

Böcker jag läst av William Shakespeare:
Sonnets
The comedy of erros
The first part of King Henry the VI
The second part of King Henry the VI
The third part of King Henry the VI

2 kommentarer:

  1. Har lite Shakespeare här som väntar på att bli läst. Skall bli så intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt :) jag gillar han verkligen.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.