måndag 27 juni 2016

Film: Steve Jobs

Titel: Steve Jobs
Premiär: 22 januari 2016
Längd: 2 h 2 min
Skådespelare: Michael Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen, Jeff Daniels, Michael Stuhlbarg, Katherine Waterston  
Genre: Biography | Drama 
Betyg på IMDb: 7,3

Handling: Se grundaren av Apple som du aldrig sett honom förr. Steve Jobs är ett intimt porträtt av den fantastiske ledaren för den digitala utvecklingen, backstage under den sista skälvande minuterna innan lanseringen av tre produkter som kommer att förändra världen. 

Kommentarer: Om jag ska vara ärlig den enda anledning till att jag ville se denna film stavas Michael Fassbender, älskar den karln, han är en makalös skådespelare och jag har älskat i stort sett allt han gjort. När jag hörde att han skulle spela Steve Jobs var min första tanke att han är ju inte direkt så lik honom men vem bryr sig liksom han är en urgrym skådespelare och vad jag läst var inte regissören ute efter att ha en skådespelare som var lik Steve Jobs. 

Den här filmen är indelad i tre delar: När Jobs introducerar sin Mac 1984, när han introducerar sitt nya system Next 1988, och när han introducerar sin iMac 1998. Filmen utspelar sig i de lokaler där de här datorerna ska presenteras med några korta flashbacks. Det är heller ingen berättelse om Apple utan även en berättelse om Lisa Brennan, dottern som han i flera år vägrade kännas vid eller erkänna att han var pappa till trots att DNA-testet bevisar att han är just det. 

Direkt från början porträtteras Jobs som en irriterande perfektionist, geni säger många men även ärkesvin från många enligt närstående och anställda. Han kör över folk, han pratar utan att lyssna på andra. Den enda som egentligen förstår honom och orkar med honom är hans pr-ansvariga och högra hand, Joanna spelad av Kate Winslet. 

Och jag måste säga ju längre filmen håller på mer och mer börjar faktiskt Fassbender likna Jobs. Han är lysande som Steve Jobs, filmen vilar på hans axlar. Som jag nämnt många gånger älskar jag honom han är en fantastisk skådespelare. Men amerikansk accent är inte riktigt hans grej, ibland lyser hans irländska igenom. Kate Winslet är lika lysande hon i den här filmen. Både Michael och Kate Osarnominerades för sina insatser i den här filmen, med rätta. 

Steve Jobs var kanske inte min typ av film och jag är väl inte så jätteförtjust i den. Jag vet egentligen inte vad regissören ville med denna film, till slut blir den liksom pladdrig. Men sevärd pga just Fassbender och Winslet. 

2 kommentarer:

  1. Håller helt med dig, var inte heller särskilt förtjust i filmen men det som gjorde det intressant var Winslet och Fassbenders insats, sicka skådespelare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inget mästerverk till film och jag hade helt ärligt inte sett den om det inte vore för Fassbender.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.