lördag 27 februari 2016

TV-serie: Downton Abbey - A Journey to the Highlands

Titel: Downton Abbey: A Journey to the Highlands
Premiär: 25 december 2012
Längd: 1 h 32 min
Skådespelare: Bla. Hugh Bonnneville, Maggie Smith, Jim Carter, Michelle Dockery, Elizabeth McGovern, Dan Stevens  
Genre: Drama | Romance 
Betyg på IMDb: 8,2
Länk till IMDb

Handling: Familjen Crawley reser till Duneagle Castel i Skottland för att hälsa på Violets systerdotter Rose och hennes föräldrar Shrimpie och Susan, men spänningar i värdfamiljen gör sig påminda. Några av tjänstefolket från Downton har följt med och gör sitt bästa för att anpassa sig till etiketten i det nya hushållet, medan familjen deltar i traditionell, skotsk hjortjakt och går på storslagen bal. Mary vill gärna vara med överallt, men Matthew är mer beskyddande gentemot sin fru än någonsin. Trots att de flesta i huset är bortresta håller Carson tjänstefolket i hårt arbete, men när ett nytt tivoli kommer till Thirsk pressas han att släppa lite på tyglarna. Branson har också stannat hemma för att ta hand om lilla Sybil. Han lockas till att ta upp kontakten med sina gamla vänner en trappa ned, men det visar sig bli problematiskt. 

* Varning för spoilers* 

Kommentarer: A Journey To The Highlands är ett avsnitt av serien som utspelar sig mellan den tredje och fjärde säsongen, dessa special avsnitt sändes alltid på juldagen i England. Dessa mellanavsnitten ska man absolut inte missa för att hänga med i Downton Abbey. Det händer alltid mycket i dem som är viktiga för början på nästkommande säsong. När detta avsnitt sändes blev det nog det årets tv-snackis, jag kommer till det senare. 

Det här avsnittet kände jag började lite småtråkigt och långsamt, men sen släppte det och blev så där underbart som Downton Abbey är. Det här avsnittet utspelar sig ca ett år efter sista avsnittet i säsong 3, familjen har återhämtat sig något efter Lady Sybils bortgång. 

Bates är äntligen fri och ute ur fängelset, på tiden om ni frågar mig började tröttna lite på just den händelsen. Matthew och Mary är lyckliga som aldrig förr och väntar sitt första barn. 

Jag hade lite svårt för Tom Branson de första två säsongerna men han har växt så på mig och jag gillar honom verkligen, han har lite svårt att anpassa sig efter Sybils död, men familjen vill inget annat än att han ska vara en del av deras familj. Fy så jag störde mig på tjänsteflickan Edna, störde mig så himla mycket på henne och hennes flirtande med Tom. 
Thomas Barrow är verkligen mitt hatobjekt i denna serie, men i säsong 3 fick han mig att sympatisera med honom. Även här fortsätter han att vara sympatisk och jag imponeras hur lättomtyckt jag tycker att han är här men jag misstänker att det inte dröjer länge innan han är tillbaka i sina vanliga onda handlingar. 


Och om vi ska prata om slutet. Jag var medveten om att Dan Stevens valde att gå vidare efter detta avsnitt och inte återvända till serien. Så jag hade ju listat ut att hans avsked till Dwonton skulle ske på sättet det gjorde. Men jag är ändå inte ok med det, jag känner mig fortfarande ledsen och sorgen av hans öde. Hjärtat i Downton Abbey för mig var Mary och Matthew, älskade dem som par, älskade Matthew och älskar Mary. Så ja trots att jag var förberedd på detta så kom det ändå som en chock att se det, verkligen ett dramatiskt och chockartat avslut. Dan Stevens var en stjärna i denna serie och jag tror han kommer bli ihågkommen väldigt länge för sin prestation, trots att serien har avslutats. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.