söndag 3 januari 2016

Blod på snö av Jo Nesbö

Titel: Blod på snö
Författare: Jo Nesbö
Förlag: Pocketförlaget
ISBN: 978-91-7579-140-1 
Språk: Svenska
Antal sidor: 182
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: "Jag trodde att blodet skulle frysa på snöns yta och ligga kvar. Men i stället sög snön upp det, drog in det under ytan, gömde det, som om det själv behövde blodet."

Det är Oslo i december, den kallaste vintern i mannaminne. Där lever Olav. Han är en mycket ensam person som mördar på uppdrag.

När man slår ihjäl folk mot pengar är det inte lätt att komma någon nära. Nu har han mött Corina, sin drömkvinna. Det är bara ett problem. Hon är chefens fru. Och det är henne han har fått i uppdrag att döda. 

Blod på snö är en mörk och ond saga om en förälskad mördare. En fristående thriller, och den första i en serie om två böcker. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jo Nesbö är en av mina favoritförfattare. Vilken deckarälskare älskar inte serien om Harry Hole liksom. Jag måste säga att jag blev besviken på Blod på snö. Jag föredrar istället att han skriver i den genre som böckerna om Harry Hole och Sonen som jag också tyckte väldigt mycket om än denna hyllning till äldre tiders kioskdeckare som detta är.

Blod på snö är helt annorlunda mot Nesbös tidigare böcker. Men jag är kluven och undrar lite vad det är som har hänt. Det är en tunn historia och jag måste säga att den är inte speciellt spännande heller. Att boken endast är strax över 180 sidor tycker jag är synd, visst går det snabbt att läsa men det är inte det jag vill när jag har en Nesbö bok i handen.

Mitt största problem är att jag inte riktigt orkar engagera mig i Olav och hans öde, jag bryr mig inte det minsta för hur det går för honom eller några av de andra karaktärerna heller.
Trots att denna blev en besvikelse för mig så är Nesbö oklanderlig när det kommer till sitt sätt att skriva, man känner ändå igen hans skrivsätt och han kan sitt hantverk.

Blod på snö är en fristående deckare om en serie om två. Bara för att jag älskar Jo Nesbös böcker så kommer jag givetvis att läsa Midnatttssol men jag kommer inte ha så höga förväntningar. Men jag ser fram emot och hoppas det kommer en Hole bok snart.

Betyg: 3 av 5.

Böcker jag läst av Jo Nesbö som är recenserade i denna blogg: 
Gengångare
Polis
Sonen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.