måndag 13 april 2015

Stenhuggaren av Camilla Läckberg

Titel: Stenhuggaren
Författare: Camilla Läckberg
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7503-012-8 
Serie: Fjällbacka #3
Språk: Svenska
Antal sidor: 404
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: Det är en tidig oktobermorgon i Fjällbacka och fiskaren Frans Bengtsson är ute och vittjar sina hummertinor. Vid den sista tinan är det dock något som tar emot. Den kärvar rejält och Frans förstår snart att det inte är någon vanlig fångst han fått. Men när tinan skär vattenytan kastar han sig mot relingen och spyr. För tvärs över nätet hänger en livlös liten flicka...

Patrik Hedström och hans kollegor vid Tanumshede polisstation dras åter in i ett komplicerat fall. Vid obduktionen upptäcker man nämligen att den lilla flickan har sötvatten med tvålrester i lungorna. Någon har alltså dränkt henne inomhus och sedan dumpat kroppen i havet. Men vem kan ha velat göra henne illa och varför? Det visar sig snart att de måste gräva långt bakåt i tiden för att få reda på sanningen. 
 ~Adlibris.se~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Tredje boken jag läser av Läckberg, jag läser dem i den ordning de kom ut. Visst kan jag hålla med om att det inte är några litterära mästerverk, men jag måste säga att jag tycker att de får oerhört oförtjänt dåliga recensioner. Visst språket är lite enkelt ibland men det gör inte mig något, det här är böcker som underhåller mig för stunden.

Med Stenhuggaren tycker jag att Läckberg gjort ett bra jobb med att blanda dåtid och väva ihop det med nutid. Jag tyckte även att det var intressant att läsa om hur man levde förr som stenhuggare. Det är spänning och fart från första början, det var bitvis även en obehaglig bok men väldigt bra.

Jag tycker även att personskildringarna är väl utarbetade och trovärdiga. Den karaktär som jag bara inte kan med är Erikas syster Anna. Jag förstår seriöst inte varför hon fortfarande är med och tycker bara att hon är helt meningslös. Hennes historia medför ingenting, visst tycker jag synd om henne men hon irriterar mig som bara den med de val som gör.

Sedan kan jag även tycka att dialogerna ibland känns lite väl löjliga men annars är jag nöjd med denna bok och ser fram emot att fortsätta på serien.
 
Betyg: 4 av 5.

Böcker jag läst av Camilla Läckberg:
Isprinsessan
Predikanten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.