tisdag 14 april 2015

Levande och döda i Winsford av Håkan Nesser

Titel: Levande och döda i Winsford
Författare: Håkan Nesser
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 978-91-0013-437-2 
Språk: Svenska
Antal sidor: 423
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: En kväll i november anländer en kvinna till byn Winsford på Exmoor i sydvästra England. Med sin hund bosätter hon sig i ett ensligt beläget hus uppe på heden. Hon använder inte sitt riktiga namn och hennes avsikter med vistelsen är oklara. Hon vandrar bland törnen, dimmor och vildhästar. Hon har bestämt sig för att överleva sin hund. 
Hon har ett förflutet och en historia. Vad har hänt med hennes man? Är han i livet? Vem var han egentligen och vad var det som hände i Marocko för trettio år sedan? Och är det någon som letar efter henne? 

Levande och döda i Winsford är en bok om att fly från sitt gamla liv. Om att försöka göra upp. Om att kanske börja om trots att man inte är någon ungdom längre. 

~Goodreads.com~ 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har tidigare läst två st böcker i Håkan Nessers Barbarotti serie. Sedan dess har jag velat läsa flera böcker av honom, dels fortsätta med Barbarotti serien men även läsa annat han har skrivit. Levande och döda i Winsford har jag hört mycket gott om men för mig blev detta ett bottennapp. Det var tyvärr ingen bok som föll mig i smaken.

Om jag ska börja med de positiva sakerna. Skildringarna av den Engelska landsbygden var riktigt bra, jag skulle gärna lägga ett besök där. Trots att boken var mycket förutsägbar så tyckte jag att slutet var ganska bra. Nesser lyckades även på ett bra sätt få mig att känna sympati med kvinnan trots att hon handlat fel.

Men som sagt detta var ingen bok som föll mig i smaken och jag höll faktiskt på att lägga ifrån mig den flera gånger. Den var stundtals för långtråkig och långdragen, stundtals hände det inte någonting men han maler på och på och så på och på igen. På tok för långa och meningslösa beskrivningar av händelser och människor som drar sig långt bak i tiden som inte ens var intressant.
Till slut blir boken en tjatig upprepning av om en kvinna som vandrar väg upp och ner, fram och tillbaka, heder över heder, med sin hund.

Nej det här var inte någon ny favoritbok utan detta var en besvikelse av Nesser. Men jag kommer säkert läsa mer av honom i framtiden trots att inte denna föll mig i smaken.

Betyg: 2 av 5.

2 kommentarer:

  1. Har inte läst denna men jag har tyckt i andra att Nesser ibland blir lite tjatig och långdragen. Men likväl vill man läsa mer, konstigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar hans Barbarotti serie men denna föll mig verkligen inte i smaken. Kommer nog fortsätta på just Barbarotti serien och kanske någon mer och hoppas på att de är bättre än vad jag tyckte om denna.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.