onsdag 29 april 2015

Femte hjulet av Viggo Cavling

Titel: Fe3mte hjulet
Författare: Viggo Cavling
Förlag: Forum
ISBN: 978-91-3713-828-2  
Språk: Svenska
Antal sidor: 308
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: Adam fick en vacker begravning. Men han dog alltför ung, och hans sambo Sofia är övertygad om att det var ett svek som till slut dödade honom. Hans närmaste vänner Mårten Leijon och Gabriel von Fersen verkar veta mer än de medger. Sofia är så fylld av vrede och samvetskval att hon inte finner ro att sörja. Vad hände egentligen natten Adam blev misshandlad? Hur blev han femte hjulet och varför blev han så brutalt avpolletterad av sina ungdomsvänner?

Samtidigt är Gabriel hårt ansatt. Någon känner till den illegala affär som gjort honom till en förmögen slottsherre och än en gång behöver han Mårtens hjälp. Men Mårten, socialdemokraternas före detta "fixare", är indragen i en politisk utpressningsaffär som kan ändra Sveriges framtid. Plötsligt riskerar samtliga att dras ner i avgrunden.
 
 ~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: För ett par år sedan läste jag Viggo Cavlings bok Rörmokaren efter rekommendation av en kollega. Nu kommer jag inte ihåg den boken så värst eftersom det är en sån bok som man inte kommer ihåg så överdrivet länge, men kommer iallafall ihåg att jag gillade den.

Femte hjulet köpte jag för ett tag sedan på någon rea som Bokus hade. När jag började läsa den så var det första som slog mig att jag verkligen inte minns föregångaren så mycket även om det var en hel del upprepningar i denna.

Fortsättningen håller samma standard som första boken, det är en lättläst bok med en spännande intrig. Tempot är högt, speciellt i slutet, Cavling är inte rädd för att ta upp vad som pågår bakom Sigtunaskolan som har varit i hetluften ett par gånger.
Boken var helt ok men precis som föregångaren kommer jag inte komma ihåg den så länge. Tyckte att karaktärerna kändes något platta. Och så tyckte jag att det var lite väl mycket fokusering på fina namn och titlar.

Betyg: 3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.