onsdag 28 januari 2015

Nyckeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

Titel: Nyckeln
Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Förlag: Pocketförlaget
ISBN: 979-91-7579-040-4
Serie: Engelsfors #3
Språk: Svenska
Antal sidor: 812
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: Det har gått drygt en månad sedan tragedig in Engelsfors gymnasiums gympasal. De utvalda får ingen tid att återhämta sig innan deras värld vänds upp och ner igen. Frågor besvaras. hemligheter avslöjas. Lojaliteter prövas. Tiden håller på att rinna ut och till slut kan De utvalda bara vara säkra på en sak: Allt kommer att förändras. 
 ~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Så har jag äntligen läst Nyckeln, den avslutande delen i Engelsforstrilogin. Förväntningarna var givetvis höga då jag verkligen tyckt om Cirkeln och Eld väldigt mycket. Levde boken upp till förväntningarna? Nja, både och måste jag säga.

Jag har inga problem med att läsa långa böcker, om de fyller ett syfte. Men Nyckeln hade verkligen kunnat kortats ner med en 200-300 sidor, den var på tok för lång. Det var för mycket upprepningar, för mycket förklarningar till de tidigare böckerna i serien. Vi som läst Cirkeln och Eld kommer förhoppningsvis ihåg vad som hänt. Och skulle nog någon som inte läst de tidigare böckerna få för sig att läsa denna först ja då är de helt enkelt helt ute och cyklar, man skulle ändå inte begripa något. Så med en 200-300 sidor kortare skulle Nyckeln ändå inte tappa något av berättelsen. Sedan måste jag även få säga att det är galet hur många karaktärer man lyckats peta in i serien. Till slut kändes det nästan som att jag inte hade koll, det blev ett och annat namn för mycket att hålla reda på.

Men annars så tycker jag att författarna har lyckats knyta ihop säcken bra. Trådarna knyts ihop och serien får ett värdigt slut. Boken är välskriven med bra dialog, det händer saker hela tiden som medför att man har svårt att lägga ifrån sig boken, sidorna svischar förbi.

Tjejerna, Minno, Anna-Karin, Linnea och Vannesa är karaktärer att tycka om. Tror att man även kan känna igen sig i dem. De har typiska tonårsproblem som vilken tonåring som helst kan känna igen sig i. Nu är det ett par år sedan jag gick i gymnasiet men författarna har verkligen lyckats pricka in ur livet i gymnasiet är i den åldern. Jag gillar att läsa om hur tjejernas vänskapsband växer sig allt starkare och de står bakom varandra i vått och torrt. Jag tyckte även om att få följa Ida i gränslandet, tyckte att det var smart att få in det.

Serien beskrivs som ungdomsbok men den kan läsas av alla, äldre som yngre. Även vuxna kan uppskatta dem. Har du ännu inte läst Englesforstrilogin är det tid att du gör det.

Betyg: 4 av 5.

Delar i serien:
1. Cirkeln
2. Eld 
3. Nyckeln

2 kommentarer:

  1. Jag har inte ens börjat med den här trilogin men har tänkte göra det i år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan verkligen rekommendera denna serie, riktigt bra :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.