lördag 27 december 2014

Film: The Hunger Games - Mockingjay Part 1

Äntligen kom jag iväg och såg Mockingjay part 1 på bio.

Titel: The Hunger Games: Mockingjay Part 1 
Utgivningsår: 2014
Längd: 123 min
Skådespelare: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Woody Harrelson, Donald Sutherland, Philp Seymour Hoffman, Julianne Moore, Elizabeth Banks 
Genre: Sci-Fi | Adventure | Thriller 
Betyg på IMDb: 6,8
Länk till IMDb

Handling: Vi får följa vår hjältinna Katniss Everdeen när hon leder Panems tolv distrikt i ett uppror mot den korrupta huvudstaden Capitol. Kriget som kommer att avgöra Panems öde eskalerar och Katniss måste bestämma sig vem hon kan lita på och göra allt som krävs för att skydda sin familj och sina vänner. 

Kommentar: Min favoritfilm såhär långt är Catching Fire, älskade verkligen den. Men Mockingjay levde upp till mina förväntningar även fast jag tyckte att den var lite seg i vissa delar, det är som att de preppar för något riktigt stort i sista filmen, mer som att den här delen är en uppladdning inför den sista filmen och vad komma skall. Men annars tyckte jag att den var bra om än inte lika bra som de första två.
The Hunger Games: Mockingjay part 1 tar vid direkt efter det väldigt spännande slutet på Catching Fire, vi kastas direkt in i handlingen.

Jennifer Lawrence är riktigt bra som Katniss, jag tror faktiskt inte att de hade kunnat hitta en bättre skådespelerska att gestalta henne än vad de har gjort med Jennifer. Precis som så många andra älskade jag när hon sjöng The Hanging Tree sången, riktigt mäktig scen när de från distrikt 5 sjöng dem när de var på väg.
Det är inte Liam Hemsworths fel men Gale berör mig seriöst inte alls, inte överhuvudtaget i böckerna och ännu mindre i filmerna. Visst gillade jag när han berättade om när distrikt 12 blev bombad, men det är det. Han och Katniss saknar gnista, jag känner bara blaha när de är tillsammans.

Kände att jag saknade Peeta och det var synd att han inte fick så mycket tid i denna film, men antar att vi kommer få se mer av honom i sista filmen.
I denna film blev jag åter igen påmind om vilken talang Philip Seymour Hoffman var, bitterljuvt att se honom i hans sista filmroll eftersom han tragiskt gick bord i en överdos. Kul att han fick mer speltid i den här delen än vad han fick i tvåan då jag verkligen gillade honom som skådespelare.
Sedan är ju Elizabeth Banks helt underbar, hennes karaktär är helt underbar och det var kul att hon fick lysa upp lite i deras dystra stunder.

Allt som allt en bra uppladdning inför slutstriden, jag ser i alla fall väldigt mycket fram emot att se Part 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.