lördag 20 september 2014

City of Heavenly Fire av Cassandra Clare

Titel: City of Heavenly Fire 
Författare: Cassandra Clare 
Förlag: Walker Books  

ISBN: 978-1-406-3329-33 
Serie: The Mortal Instrumens #6 
Språk: Engelska
Antal sidor: 733
Finns hos: Adlibris / Bokus 

********************************************************************************************************************
Handling: Lives will be lost, love sacrificed, and the whole world changed in the sixth and last instalment of the internationally bestselling The Mortal Instruments series.

Erchomai, Sebastian had said. I am coming.
Darkness returns to the Shadowhunter world. As their society falls apart around them, Clary, Jace, Simon and their friends must band together to fight the greatest evil the Nephilim have ever faced: Clary's own brother. Nothing in this world can defeat him - must they journey to another world to find the chance?
~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: En till serie som jag avslutat. Fast å andra sidan jag avslutar en serie men börjar på ca två serier och så där håller det på, men vad gör man. Nu har jag iallafall avslutat The Mortal Instuments serien, känner mig riktigt nöjd. 

Det här är en serie som jag verkligen har tyckt om, trots att jag såhär nu när den är slut kan tycka att den kanske vara några böcker för mycket/långt. Men allt som allt tycker jag väldigt mycket om denna serie trots att jag tycker att den kunde ha kortats ner lite. Jag har inget emot långa böcker men jag kände faktiskt att denna med sina 733 sidor var lite väl långdragen. Det blir lite kaka på kaka om man säger och lätt lite samma sak och upprepningar. Cassandra borde faktiskt ha funderat på att korta ner sina böcker. 

Trots längden på boken har Clare gjort ett bra jobb med att avsluta den här serien. Det är som alltid välskrivet, spännande med otroligt fart igenom hela boken, det blir aldrig tråkigt ja förutom när jag läser om Mai hon tråkar fortfarande ut mig och jag orkar inte ens bry mig om hur det går för henne. Det som jag alltid har älskat så mycket med denna serie är de snabba och härliga repliker som karaktärerna har, det är en fröjd att läsa dem. 
Magnus Bane är min absoluta favorit karaktär, älskar honom. Ska se till att skaffa The Bane Chronicles som släpps i bokformat nu i november. Vill så gärna läsa mera om honom. 

Jag gillade även att Cassandra Clare i denna avslutande bok introducerar ett par karaktärer som kommer att dyka upp i hennes nästa serie. Det var riktigt smart, får se om det blir en serie som jag kommer plocka upp. 

Betyg: 4 av 5.

Delar i serien:
1. City of Bones 
2. City of Ashes 
3. City of Glass
4. City of Fallen Angels

5. City of Lost Souls
6. City of Heavenly Fire


Om ni vill läsa båda serier, The Mortal Instuments och The Infernal Devices i ordning rekommenderas det att de läses i följande ordning:
City of Bones
City of Ashes
City of Glass
Clockwork Angel
City of Fallen Angels
Clockwork Prince
City of Lost Souls
Clockwork Princess
City of Heavenly Fire

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.