tisdag 3 juni 2014

Film: The fault in our stars - filmen

Förra veckan var jag och en vän på förhandsvisningen av den väldigt efterlängtade The fault in our stars.

Titel: The fault in our stars  
Utgivningsår: 2014
Längd: 126 min
Skådespelare: Shailene Woodley, Ansel Elgort, Nat Wolff, Laura Dern, Sam Trammell  
Genre: Drama | Romance 
Betyg på IMDb: 7,9
Länk till IMDb

Jag ska få börja med att gnälla lite. Jag älskar att titta på film, vissa filmer ska helt enkelt ses på bio men jag ogillar egentligen att gå på bio eftersom folk (här har jag egentligen tänkt skriva något dumt, men jag tar mitt förnuft till fånga) är så himla jobbiga/störiga på bio. Jag har otroligt lätt för att gråta, jag är en känslomänniska. Men vissa som satt där tog detta till en annan nivå och i min mening överdrev en smula. Varje gång Agustus dök upp på skärmen skulle det komma världens suck, ljud oooooooohhhhhh, åååååhhhhhhhh, varje gång killen sa något så samma sak igen. Jag säger inte att folk inte ska få gråta, herregud gråt floder om du vill det gjorde jag. Men vissa verkligen storbölade och det högt, det skulle hulkas, snuvas och suckas högt så man knappt fick luft, väldigt högt så att hela biosalongen förstod att här ja här satt de/det största fanet av boken, karaktärerna, berättelsen. Det var som att man skulle bevisa att ingen annan där inne hade koll på boken och att ingen annan var större fan, detta var så himla störande när man ville se filmen och bara ta in allt.

Nåväl tillbaka till filmen. Detta är en underbar bok och en underbar film. Du kommer att skratta till den, du kommer att gråta till den.  
TFIOS gör verkligen boken rättvisa, då den i stort sett följer bokens handling till punkt och pricka. Givetvis kan man inte ha med allting, men jag kände verkligen inte att jag saknade någonting. Har man inte heller läst boken så kommer man inte känna att det saknas något eller att frågor förblir obesvarade. Filmen var helt och hållet underbar från början till slut.

Till en början hade jag lite svårt att ta Shailene och Ansel som Hazel och Augustus, men det var bara för att jag hela tiden tänkte på dem som syskon då det är vad de spelar mot varandra i Divergent. Men detta släppte efter ett tag. Shailene gjorde ett fantastisk jobb med att porträttera Hazel. Jag hade också lite svårt för Ansel som Augustus, kände att han saknade någonting men ju längre in i filmen vi kom tyckte jag om även honom och han gjorde en mycket bra insats han med. De satte replikerna rätt, de roliga delarna satte de med perfektion.

The fault in our starts har Sverigepremiär 22 juni, rekommenderar den varmt till alla. Kom ihåg att ta med näsdukar.

2 kommentarer:

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.