måndag 21 april 2014

Prodigy av Marie Lu

Titel: Prodigy
Författare: Marie Lu
Förlag: Modernista - Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-7499-420-9
Serie: Legend #2
Språk: Svenska
Antal sidor: 344
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: Det har gått en vecka sedan June och Day med nöd och näppe lyckades fly från Los Angeles och Republiken med livet i behåll. Day antas vara död efter att ha förlorat sin bror till en avrättningspatrull som trodde att det var honom de tog livet av. June är nu Republikens mest eftersökta förrädare.
Desperata efter hjälp vänder de sig till Patrioterna – en rebellgrupp som vigt sina liv åt att få Republiken på fall. Men går Patrioterna att lita på? Eller har de själva, utan att inse det, blivit brickor i det mest fruktansvärda av politiska spel?
 
Prodigy är den efterlängtade uppföljaren till Legend, och andra delen i Marie Lus Legend-trilogi.
 ~Modernista.se~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Prodigy är då del två i Legendhistorien. Jag har sett fram emot att läsa denna ända sedan jag läste ut Legend. Jag vill inte säga att jag är besviken på Prodigy men jag föll inte lika mycket för den som jag gjorde för Legend helt enkelt.

Prodigy håller samma spännande och raska tempo som för handlingen framåt. Det pågår ett politiskt maktspel, man vet inte vem man ska lita på och vem man inte ska lita på.
Vi får läsa från både June och Days perspektiv vilken jag gillar, jag gillar dem båda. Dock störde jag mig på hur pass mycket utrymme deras relationsdrama får i denna bok, till slut blir det lite för mycket.
Legend var kanske något förutsägbart då var Prodigy allt annat än det, jag blev överraskad nästan hela tiden. 

Slutet då, vad ska man säga om det. Det var verkligen inte väntat, så det tog mig med överraskning. Jag tyckte att det var lite störigt faktiskt. Vi får väl se hur det utvecklar sig i tredje boken.

Trots att jag inte gillade denna lika mycket som Legend så är det en bra uppföljare.

Tredje och avslutande delen Champion kommer i oktober på svenska. Då jag läst dessa två på svenska ska jag vänta på översättningen trots att den redan finns på engelska. Trots att Prodigy inte riktigt levde upp till mina förväntningar ser jag väldigt mycket fram emot att få läsa Champion.

Betyg: 3 av 5.

Delar i serien:
1. Legend
2. Prodigy
3. Champion

4 kommentarer:

  1. Måste verkligen börja läsa denna serie! har båda böckerna hemma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan verkligen rekommendera denna serie.

      Radera
  2. Har taggat dig på min blogg om du känner för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad roligt ska svara på frågorna :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.