fredag 24 maj 2013

Till offer åt Molok av Åsa Larsson


Titel: Till offer åt Molok
Författare: Åsa Larsson
Förlag: Bonnier Pocket
ISBN: 978-91-7429-304-3
Språk: Svenska
Antal sidor: 394
Finns hos: Adlibris / Bokus / Bokia
 
******************************************************************************************************************
Handling: "Besiktningsmannen snittar upp buken på björnen.

- Vad i helvete är det den har käkat? mumlar han. Sedan reser han sig hastigt.

Han har blivit alldeles grå. Skogen har tystnat. Ingen vind. Ingen fågel. Det är som att den tiger om en hemlighet.

- Det är inte hund i alla fall. Så mycket kan jag berätta." Man skjuter en björn i Lainio. I den stinkande björnmagen finner man en tumme från en människa. Några månader senare hittas Sol-Britt Uusitalo mördad i sitt hem. Hon har blivit brutalt ihjälstucken med en grep.

Kammaråklagare Rebecka Martinsson börjar forska i mordet. Det verkar gå som ett stråk av död i Sol-Britts familj. Det gäller att hitta sambandet innan fler faller offer. Till offer åt Molok är Åsa Larssons femte bok med Rebecka Martinsson

 ~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag läste Åsa Larssons tidigare böcker om Rebecka Martinsson för nåt år sedan och gillade dem verkligen. Denna såg jag lika mycket fram emot att läsa de föregående fyra.

Även denna var minst lika bra som de tidigare böckerna. Jag tycker om hur man fick följa den parallell historia som utspelar sig i början på 1900-talet, det passade väldigt bra in i denna story.

Jag älskar Åsas sätt att skriva. Hon skriver på ett lättläst och spännande sätt. Man slukar sida efter sida. Hon är mycket duktig på att beskriva miljöer och bra på personporträtt. 

Gillar man de tidigare böckerna kommer man absolut att gilla även denna. Jag ser fram emot nästa bok, jag vill veta hur det går för alla karaktärer, Rebecka, Krister och t.o.m Von Post.

Jag hade väl inget mer att säga om denna egentligen mer än att jag helt enkelt gillade den.
Betyg: 4 av 5.

10 kommentarer:

  1. Jag vet inte hur hon gör det, men hon får till och med mig att uppskatta miljöbeskrivningar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är riktigt bra på det, verkligen :)

      Radera
  2. Jag har också tänkt läsa fler böcker av Åsa Larsson. De jag läst har jag verkligen gillat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar verkligen hennes böcker.

      Radera
  3. Har inte läst någon bok av Åsa Larsson innan. Måste man läsa alla eller är de fristående?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är fristående så man behöver inte läsa dem i ordning. Men jag tyckte om att jag läste dem i ordning eftersom flera karaktärer är återkommande i alla böcker. Man lär känna dem mer och mer och de utvecklas mer och mer.

      Radera
  4. Jag gillade också den här boken väldigt mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har verkligen gillat alla hennes böcker, ser fram emot flera.

      Radera
  5. Jag har också läst och gillar boken och jag ÄLSKAR miljön! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig varit uppe i norra Sverige, men hon är verkligen bra på att beskriva miljön :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.