lördag 16 mars 2013

Shantaram av Gregory David Roberts

Titel: Shantaram
Författare: Gregory David Roberts
Språk: Svenska
Antal sidor: 938
 
******************************************************************************************************************
Handling: I början av 1980-talet begick australiensaren Gregory David Roberts en rad väpnade rån för att bekosta sitt heroinmissbruk. Han åkte fast men lyckades rymma från ett av Australiens mest välbevakade fängelser. På falskt pass tog han sig sedan till Indien och anonymiteten i den myllrande miljonstaden Bombay.

Shantaram är Gregory David Roberts egen berättelse från de händelserika och omtumlande åren som förrymd fånge i Bombays undre värld. I ett av stadens slumområden öppnar han en sjukvårdsmottagning för de fattiga och nödställda. Han arbetar för maffian som pengatvättare och förfalskare av pass och han följer med maffialedaren Abdel Khader Khan till Afghanistan för att förse mujaheddin med vapen i kampen mot ryssarna. Han kastas i indiskt fängelse och får utstå tortyr och svält. I den grönögda mystiska Karla möter han kärleken.

Shantaram är ett niohundra sidor långt läsäventyr och en varm och innerlig kärleksförklaring till staden Bombay och dess människor. Det är en rå och hård värld Roberts beskriver, men det är en värld där kärleken, lojaliteten och vänskapen alltid står i centrum.

~Bokia.se

Jag tycker: Denna bok blev jag tipsad om av en kollega. Innan han tipsade mig om den har jag tittat på den ett par gånger när jag har varit på Akademibokhandeln men köpte inte hem den av någon anledning. Men sedan han pratat så gott om den köpte jag den och har nu läst.

Det är en riktigt tegelsten till bok, 938 sidor. Jag har inga problem med att läsa tjocka böcker. Jag gillade denna bok men den var lite för tjock ändå måste jag säga. Författaren hade kunnat korta ner den lite, hade inte behövt beskriva så mycket i detalj.

Något som jag störde mig på. Jag fick inte något svar på varför han började med heroin hemma i Australien. När det började gå utför. Hur långt fängelsestraff fick han i Australien? Hur lyckades han fly från ett av Australiens mest bevakade fängelse? 150 sidor in i boken och jag vet fortfarande inte hur han lyckades fly. När man sen väl fick veta hur han lyckades fly (ca 450-500 sidor in i boken) var det på tok för kort beskrivet. Jag ville veta mer om själva rymningen och hur det kom sig att han hamnade i Indien.

Annars så gillade jag denna bok trots att vissa partier var lite för utdragna. Boken är intressant trots att jag ibland var lite skeptiskt till sanningen. Men det är en välskriven bok som är svår att lägga ifrån sig den. Språket är fint, beskrivningen av Indien och dess folk är fint, det känns som att jag går gatorna i staden Bombay. Det är en bra och fin (jag skrivet detta ord ganska ofta i detta inlägg ser jag, haha) berättelse om framförallt vänskap, och det gillade jag.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.