onsdag 12 augusti 2020

I hemlighet begravd av Viveca Sten

Titel: I hemlighet begravd
Författare: Viveca Sten
Förlag: Bokförlaget Forum
ISBN: 978-91-3715-103-8
Serie: Morden i Sandhamn #10
Antal sidor: 458
Finns hos: Adlibris / Bokus

Handling: Skelettdelar hittas på Telegrafholmen mittemot Sandhamn och Thomas Andreasson kallas dit i sensommarvärmen. Spåren pekar mot två kvinnor som försvann tio år tidigare. Men vem har egentligen begravts på ön? 

Nora Linde är sjukskriven efter ett tragiskt brottmål. Hon plågas av mardrömmar och kan inte sluta älta sitt misslyckande. När hon hör om fynden på Telegrafholmen försöker hon desperat ställa saker och ting till rätta. Mot allt förnuft inleder hon en riskabel utredning vid sidan av polisens. Vänskapen mellan Thomas och Nora utsätts för svåra prövningar när gömda hemligheter och såriga familjerelationer kommer i dagen. Någon på ön vet sanningen. Måste ytterligare liv offras innan den avslöjas? 

Kommentar: Varje gång jag läser en bok skriven av Viveca Sten säger jag att jag ska ta mig ut till Sandhamn en sommar, än har det inte blivit gjort. Men genom Vivecas ögon och skrivande får jag en mycket tydlig bild av miljön. "I hemlighet begravd" är hennes tionde bok i deckarserien, Morden i Sandhamn. Hon är alltid ett säkert kort, för jag vet att jag kommer få en bra och spännande historia.

De här böckerna har ett härligt driv som gör att man bara vill fortsätta läsa tills sista sidan är utläst. Det är riktigt spännande att försöka klura ut vem den skyldige är till de skelettfynd som görs på Telegrafholmen. Som alltid älskar jag miljöbeskrivningarna, det är en perfekt blandning av dåtid och nutid samt privatliv och kriminalfall.

Det är tryggt att återse Nora och Thomas, trots allt de ställs för i denna bok, de känns som gamla bekanta även om Nora irriterar mig en aningens i den här boken, speciellt hennes oprofessionella beteende samtidigt som jag ändå förstår henne och sympatiserar med henne. Jag väntar med spänning på nästa bok för att se hur det ska gå för henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.