tisdag 21 januari 2020

Norra Latin av Sara Bergmark Elfgren

Titel: Norra Latin
Författare: Sara Bergmark Elfgren
Förlag: Rebén & Sjögren
ISBN: 978-91-2968-852-8 
Antal sidor: 578
Finns hos: Adlibris / Bokus

Handling: Tamar drömmer om att bli skådespelare. Clea är uppvuxen på teatern och filminspelningar. 

En regnig augustidag börjar de första året på teaterprogrammet på Norra Latin i Stockholm. De går i samma klass, men lever helt olika liv. Tamar har flyttat till en ny stad utan vänner och familj. Clea har bott i Stockholm hela sitt liv och har en självklar position på skolan.

Men Norra Latin är en plats med en mörk hemlighet. En hemlighet som förändrar allt och flätar samman Tamars och Cleas liv på ett sätt de aldrig kunnat föreställa sig. 

Kommentar: Denna tegelsten tog mig endast ett par dagar att läsa ut, kunde inte lägga ifrån mig den. Tyckte verkligen om den. I författarens historia är Norra Latin fortfarande ett gymnasium, numera är det en konferensanläggning. Här finns landets mest prestigefulla teaterlinje där Clea och Tamar börjar.
Det är två negativa saker jag har att säga om boken. Den ena är att den är lite för lång, det blev lite för utdraget, den hade vunnit lite på att kortas ner en aning men visst flyger jag ändå förbi sidorna. Det andra som stör mig är ordet hen som används för en enda person i hela boken. Egentligen bör jag strunta i om Sam är tjej eller kille, men hela den där hen grejen bara störde min läsning av någon anledning. Missförstå mig rätt hen är ett ord som jag använder men här kändes det som att det skulle bevisa något, något som inte behövdes bevisas.

Något som sticker ut här är miljön och författarens språk, det är som de är egna karaktärer. Miljöbeskrivningarna är helt fantastiska och språket lika så. Jag fastnade för de övernaturliga inslagen också, de var perfekta, inte för mycket och inte för lite.
Kapitlen hoppar mellan Tamars och Cleas perspektiv, jag gillar dem båda. I vanliga fall brukar man ju fastna för den ena men här gillar jag verkligen båda. De känns så verkliga. Jag undrar dock hur det är möjligt att Clea står ut så mycket med den där Tim Helander. Var länge sedan jag avskydde en karaktär så mycket som jag avskydde honom.

Rekommenderas verkligen.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.