onsdag 25 december 2019

Poirots jul av Agatha Christie

Titel: Poirots jul
Författare: Agatha Christie
Förlag: Bookmark Förlag
ISBN: 978-91-7547-167-9
Original titel: Hercule Poirot´s Christmas
Serie: Hercule Poirot #20 
Antal sidor: 272
Finns hos: Adlibris / Bokus

Första meningen: "Stephen slog upp kragen på överrocken och gick med raska steg längst perrongen."

Handling: Den åldrade miljonären Simeon Lee har tre vuxna söner. Alla lika försummade som fyllda av hat mot varandra och sin far. Väl medveten om detta finner Simeon en sadistisk tillfredsställelse i att samla den dysfunktionella familjen för att fira jul tillsammans. Fast i sin rullstol ägnar han högtiden åt att utdela trakasserier och det råder ingen brist på konflikter i familjen. Men när Simeon hittats ihjälslagen går ändå ingenting ihop. 

Från sitt stilla julfirande kallas Hercule Poirot till familjen Lees gods. Allt eftersom han lägger ihop bitarna i mysteriet nystas fler mörka hemligheter upp än vad familjen skulle önska. 

Kommentar: "Poirots jul" är en typsik Agatha Christie pusseldeckare. Som vanligt är det en underhållande och spännande bok. Hon bjuder på en klurig mordgåta där alla är misstänkta. Som vanligt kunde jag inte klura ut vem den skyldiga var. Verkligen alla i familjen har en agenda till att vilja se Simeon död. Om jag ska säga något negativt med boken hade jag lite svårt att hålla isär karaktärerna, det kändes som att de var för många.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.