torsdag 26 december 2019

Den inre kretsen av Mari Jungstedt

Titel: Den inre kretsen
Författare: Mari Jungstedt
Förlag: Bonnier Pocket
ISBN: 978-91-7429-758-4
Serie: Anders Knutas #3
Antal sidor: 347
Finns hos: Adlibris / Bokus

Första meningen: "På långt håll syntes endast ett svagt ljussken." 

Handling: En ung kvinna hittas mördad på en fågelholme på Gotlands västkust. Offret visar sig vara en av de internationella studenter som deltar i utgrävningen av en vikingatida hamnplats. Kort därpå återfinns ett halshugget gotlandsruss, dess huvud hittas spetsat på en påle. De makabra fynden har rituella inslag som tar Visbypolisen långt tillbaka i öns blodiga historia. 

Fallet får stor uppmärksamhet i media, och tv-reporten Johan Berg rapporterar om de mystiska händelserna samtidigt som han försöker få sitt förhållande med Emma Winarve att fungera. 

Kommentar: Deckare om rituella mord med anknytning till det fornnordiska. Helt ok deckare, man får vad man vill ha, lättläst och underhållande för stunden. Fast det är gaska förutsägbart så gillar jag det här upplägget även om jag inte kommer komma ihåg den så länge.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.