söndag 3 november 2019

När du vänder dig om av Pernilla Ericson

Titel: När du vänder dig om
Författare: Pernilla Ericson
Förlag: HarperCollins Nordic
ISBN: 978-91-5094-175-3
Serie: Erlagruppen #3 
Antal sidor: 281
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: Albert

Första meningen: "Sensommarvärmen hade legat som en filt över Stockholm, men drog sig sakta undan och gav plats för sval, violett kvällsskymning."

Handling: En vilt främmande, berusad man tar sig in i en kvinnas hem på Södermalm i Stockholm, och våldtar henne brutalt. Polisen kan gripa mannen på plats. Det hela verkar först vara ett enkelt fall, men utredningen faller ihop som ett korthus. Det fanns en skriftlig inbjudan, och mannen går fri. 

När polisen börjar gräva hittar de ännu en snarlik anmälan. Det här blir uppvakten till en utredning som helt saknar motstycke: grova våldtäkter med förövare som inte kan dömas. Skräcken sprider sig. Specialteamet Erlagruppen med polisen Liv Kaspi i spetsen återförenas och uppdraget sätter gruppens medlemmar på prov i en jakt på förövare som förföljer och terroriserar kvinnor. Liv Kaspi kämpar samtidigt med sitt privatliv. Hon har vågat älska en man med bakgrund i den undre världen men kan hon lite på honom?

Historien bygger på en verklig berättelse. 

Kommentar: Den här tredje boken om Erlagruppen bygger på verkliga händelser. Det gör boken ännu mera spännande och skrämmande. Det är obehaglig läsning om dessa män som har ett så starkt mot kvinnor, för det är ständigt ett aktuellt ämne.
Jag gillar karaktärerna i Erlagruppen, de är alla väldigt trovärdiga och starka. Min favoritkaraktär Aminah tar stor plats i den här delen. Vi får veta mer om hedersvåld och förtryck som hon utsatts för.
Denna kom inte riktigt upp i samma nivå som de två föregångarna men det är fortfarande en bra bok. Jag hoppas författaren fortsätter på den här serie för jag vill verkligen läsa mer om dessa karaktärer och fall de utreder.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.