söndag 20 oktober 2019

Allt jag inte kan säga av Emilie Pine

Titel: Allt jag inte kan säga
Författare: Emilie Pine
Förlag: Wahlström & Widstrand
ISBN: 978-91-4623-574-3
Original titel: Notes to self: Essays 
Antal sidor: 173
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: Wahlström & Widstrand, stort tack!

Första meningen: "När vi väl hittat honom har han legat i en pöl med sin egen skit i flera timmar."

Handling: I denna självlysande debut skriver Emilie Pine om de händelser som har format hennes liv. Hon skriver med radikal uppriktighet om infertilitetens outsägliga sorg, om att ta hand om en alkoholiserad förälder, om tabun kring den kvinnliga kroppen och den kvinnliga smärtan, om ofrivilligt sex och våld mot de egna jaget. 

Kommentar: Denna bok består av sex st essäer. Sex st självbiografiska texter som författaren har skrivit om händelser i sitt liv, tankar om en alkoholiserat pappa, tankar om ofrivillig barnlöshet, sex, stökig uppväxt, våld, feminism, självskadebeteende.
Boken har vunnit flera priser. Jag blev inte lika hänförd som så många andra, det är fortfarande en bra och gripande bok, läsvärd absolut. Jag har sett att flera andra som läst den inte kunnat hålla sig från att gråta, inte så var det för mig heller. Visst blev jag berörd men inga tårar. Författaren vet ju vad hon skriver om då det är självupplevt, så det är en väldigt välskriven bok där hon delar med sig av sina mest privata delar.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.