tisdag 10 september 2019

Skuggspelet av Anna Bågstam

Titel: Skuggspelet
Författare: Anna Bågstam
Förlag: Norstedts
ISBN: 978-91-1309-273-7
Serie: Morden i Lerviken #2
Antal sidor: 412
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: Norstedts, stort tack. 

Första meningen: Skriket på telefonsvararen är naket och desperat. 

Handling: En kvinna har försvunnit under märkliga omständigheter. Allt tyder på att hon har blivit kidnappad. Snart flyter ett lik i land i lilla fiskeläget Lervik i Öresund. Offret har frätskador och går inte att identifiera. Vem försöker sopa igen spåren efter sig?

Civilutredaren Harriet Vesterberg jobbar desperat för att hitta gärningsmannen. Samtidigt håller hon ett vakande öga på glömska pappa Eugen, och kämpar på med den vacklande relationen med advokaten Rikard, vars polerade yttre döljer en hemlighet. Parallellt med händelserna i Lerviken närmar sig ett politiskt toppmöte i Landskrona. Harriets chef Margareta inleder ett samarbete med en karriärslysten kommunalpolitiker, men Harriet misstänker att politikern har brunare värderingar än hon offentligt står för. Snart befinner sig Harriet i en desperat kamp mot klockan där hon står inför valet att bryta mot reglerna eller följa dem, med förödande konsekvenser som följd.

Kommentar: "Skuggspelet" är den fristående fortsättningen på "Ögonvittnet" som jag läste när den kom. Det är trevligt att återse brottsutredaren Harriet igen, jag gillar henne, alla karaktärer är trovärdiga men framförallt gillar jag just Harriet. Det är lätt att komma in i "Skuggspelet", man börjar läsa och kan inte lägga ifrån sig boken. Intrigen är otroligt spännande och intressant, det blir aldrig förutsägbart. Spänningen byggs upp ännu mera mot slutet och boken slutar givetvis med en cliffhanger. Ser verkligen fram emot nästa del, för jag hoppas verkligen att det kommer fler böcker i denna serie.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.