torsdag 12 september 2019

Järtecken av Christoffer Carlsson

Titel: Järtecken
Författare: Christoffer Carlsson
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 978-91-0017-848-2
Antal sidor: 425
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: Albert Bonniers Förlag, stort tack!

Första meningen: Man säger att döden tar en. 

Handling: En novembernatt 1994 begås ett mord i utkanten av den halländska byn Marbäck. Den skyldige identifieras snart. Han döms och allt ställs till rätta. Men brottet skapar ringar på vattnet. Genom tiden gör det små och stora avtryck i människors liv. Frågetecken uppstår: Vad var det egentligen som hände däruppe i Marbäcksskogen? 
Och så är det Isak, pojken med järtecknet i sig, som fruktar att han en dag ska göra något förfärligt. 

Kommentar: Vi fick med oss denna version av boken innan den släpptes på ett event jag var på hos Albert Bonniers Förlag därför ser mitt exemplar ut såhär.
Den här berättelsen utspelar sig i en liten ort i Halland, Marbäck, Christoffer Carlssons hembygd. "Järtecken" beskrivs som en kriminalroman men jag skulle mer säga att det är en roman än kriminalroman eller deckare.
Det är långsamt berättad bok som spänner sig över tre decennier. Jag upplevde den som lite långdragen och utdragna i vissa partier me spännande med en mörk historia. Christoffer är som vanligt väldigt på att beskriva karaktärer, man får en stark känsla för dem. Gillade verkligen skildringen av landsbygden.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.