måndag 10 september 2018

Holländarn av Birgitta Bergin

Titel: Holländarn
Författare: Birgitta Bergin
Förlag: Bokfabriken
ISBN: 978-91-7629-614-1 
Språk: Svenska
Antal sidor: 284
Finns hos: Adlibris / Bokus
*********************************************************************************
Handling: Karins tillvaro rasar samman när hennes pappa dör och hon inser att lögner och hemligheter är orsaken till hennes kärlekslösa barndom. Hennes länge förträngda minnen bildar plötsligt en ny sanning. Nu måste Karin ta reda på som är hennes riktiga far, för att inte gå sönder. 

Det blir början på en resa där Karins sökande leder långt tillbaka i tiden, till nazismens fasansfulla terror och till 1960-talets Halmstad. Varför lämnade hennes pappa familjen? Varför förbjöds Karin att berätta vissa saker för sin lillebror? Och vad är det egentligen för hemlighet som hennes mamma bär på?

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har tidigare läst två av Birgitta Bergins böcker, "Som ett brev på posten" och "Något du inte vet att jag vet", som jag tyckte om båda två. Därför var det väldigt trevligt när "Holländaren" dök upp här hemma då detta är en författare jag verkligen vill läsa mer av.

Den här boken är lite annorlunda mot de två jag läst tidigare, den här är baserad på en sann historia och sånna berättelser är alltid intressanta för mig att läsa. En vän till Birgitta Bergin har berättat sin livs historia för henne och föreslog att hon skulle skriva en bok. Själva grundhistorien är sann men författaren har såklart tagit sig friheten att lägga till och ta bort.

Det känns verkligen som att detta har hänt i verkligheten, allt känns så äkta. Berättelsen är uppdelad i tre tidsepoker och tre huvudkaraktärer. Den utspelar sig under fyrtiotalet, sextiotalet och nutid. Nutid är dottern Karins berättelse och de två dåtid är hennes Mamma Leila och pappan.

Jag lider verkligen med Karin, kan inte ens föreställa mig att som vuxen få reda på att den förälder man trodde var ens pappa inte är det. Hon är egentligen inte min typ av person och jag kan bli lite trött på henne. Hon framställs lite som väl mycket gnällig och offerkoftan på lite för ofta. Men samtidigt förstår jag henne för det är verkligen omvälvande att få hela sitt liv omkastat, det måste vara oerhört smärtsamt.

Detta är en mycket välskriven och gripande historia. Författaren lyckas väl med att fånga de känslor som Karin känner när familjehemligheten går upp för henne. Mor och dotter relationen är oerhört bra skildrad, känslosam och realistisk. Karins mamma Leila gör mig så förbannad.

Betyg: 4 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bokfabriken, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.