lördag 21 april 2018

Fyra dagar i Kabul av Anna Tell

Titel: Fyra dagar i Kabul
Författare: Anna Tell
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7503-789-9
Serie: Förhandlaren #1
Språk: Svenska
Antal sidor: 346
Finns hos: Adlibris / Bokus

***********************************************************************************
Handling: Den erfarna förhandlaren Amanda Lund hamnar mitt i hetluften när två svenska diplomater kidnappas i Kabul. I en kamp mot klockan jagar hon svar i en härva av mord, heroin och sex. 

Under jakten på kidnapparna upptäcker Amanda att hon inte är ensam om att försöka hitta diplomaterna och att hon saknar någon att förhandla med. 

Hemma i Stockholm stundar ett afghanskt stadsbesök. Amandas kollega Bill Ekman utreder mordet på en ung man samtidigt som han håller departementen underrättade om Amandas framsteg i Afghanistan. Men varför försöker regeringen mörka kidnappningen? Och varför hör inte kidnapparna av sig? Snart inser Amanda att den svenska ambassadören i Kabul döljer mer än vad hon kunnat ana. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Det här mina vänner är en sådan där bok som man inte kan sluta läsa, man vill bara läsa och läsa tills den är utläst. Det var hela tiden ett kapitel till, ett kapitel till och så var boken utläst.

Fyra dagar i Kabul är en väldigt spännande thriller som utspelar sig i både Afghanistan och Sverige. Det är en bra blandning mellan båda länder och miljöer men det är de delar som utspelar sig i Afghanistan som gör att den här berättelsen sticker ut. Just miljön i Afghanistan känns otroligt trovärdigt, och jag gillade att den utspelar sig i ett annat land än det jag är van vid.

Från första sidan börjar handlingen i en rasande takt, utan att blir rörigt utan det sätter tonen för hur resten av boken kommer att utspela sig. Det är spännande och intressant i stort sett hela tiden med oväntade händelser, på ett bra sätt. Trådarna flätas samman på ett skickligt sätt mot slutet. Jag har inget emot långa böcker men den här var perfekt lagom lång med sina 346 sidor, mer behövs liksom inte.

Privata relationer tar lagom mycket plats, inte för mycket utan precis lagom. I en spänningsroman vill jag inte ha och veta för mycket om de privata relationerna, det tar bort fokus från huvudstoryn. Skönt att slippa en massa relationsdravel här.
Amanda Lund är en karaktär jag tycker om och gillar från första början, det är en karaktär som jag gärna läser mer om. Hon är en intressant karaktär otroligt proffsig, får lite vibbar av Homelands Carrie, minus den instabila sidan som Carrie har. Amanda är oroligt stabil och skärpt som person. även hennes kollega Bill som vi får följa i Stockholm är en intressant karaktär som jag också vill veta mer om.

Ser fram emot att läsa flera böcker i denna serie.

Betyg: 4 av 5

4 kommentarer:

  1. Jag sträckläste boken på en dag,så bra var den! :) Ser också fram emot att läsa mer av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en riktigt bra bok :) vill verkligen läsa mer av denna författare : )

      Radera
  2. Har känt mig nyfiken på den här länge nu, den syntes ju ganska mycket för ett tag sedan. Äger den inte, men får se om jag kanske läser den på något annat sätt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste läsa den, så bra och går verkligen inte att lägga ifrån sig :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.