måndag 23 april 2018

Berättelsen om Pi av Yann Martel

Titel: Berättelsen om Pi
Författare: Yann Martel
Förlag: Brombergs Bokförlag
ISBN: 978-91-8525-100-1
Original titel: Life of Pi
Språk: Svenska
Antal sidor: 351
Finns hos: Adlibris / Bokus

***********************************************************************************
Handling: På Stilla havets oändliga blå och solglittrande yta guppar en ensam livbåt. Ombord finns en hyena, en orangutang, en drygt två hundra kilo tung bengalisk tiger och så pi; en sextonårig indisk pojke. De är de enda överlevande efter nattens oväder då fartyget de reste med förliste och försvann ner i djupet. 

Det här är Pis berättelse om ändlösa dagar och nätter till havs. En berättelse fylld av äventyr och spänning, hopp och förtvivlan, triumfer och grymma nederlag. En berättelse om hur en resa som slutar i en tragedi blir en början på en annan resa, en fantastisk och omstörtande färd över ett världshav men också genom en människas inre och det universum av livsfrågor hon bär inom sig. En berättelse om livet själv. 

(Goodreads.com) 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Pi växer upp med sin familj som består av pappa, mamma och bror i indiska Pondicherry. Pappan äger en djurpark, allt är fantastisk i Pis liv med en idyllisk uppväxt. När Pi är 16 år bestämmer sig hans föräldrar att de ska flytta och emigrera till Kanada. Resan till Kanada sker över världshaven med båt eftersom de har en del av djuren från djurparken med sig som ska säljas. En natt vaknar Pi upp av att skeppet sjunker och några besättningsmän kastar ner honom i en räddningsbåt. På räddningsbåten får han sällskap av en hyena, en zebra, en orangutang och en bengalisk tiger.

Jag har hört så mycket gott om denna bok, den har stått oläst i min bokhylla bra många år så i år fick den vara med på Boktolvan. Ja vad ska jag säga, i mitt tycke är detta en helt och hållet överskattad bok. Början på boken framstår som att det är en verklig händelse som vi får ta del av, hade det varit verkliga händelser hade den iallafall varit fascinerande.

Boken är indelad i två delar, innan och efter skeppsbrottet. Boken har en lång inledning som gjorde att jag redan där och då blev trött på boken.  Den är otroligt seg trots "endast" 351 sidor. Det var oändligt långa utläggningar om Pis barndom, om hans trosuppfattningar när han får för sig att han är både hindu, katolik och muslim och om hans pappas djurpark, jag får en hel lektion om djur. Inget emot att lära sig lite om något djur här och där men här får man världens utläggning, hade jag velat lära mig det hade jag plockat upp en bok om djurens historia. Sedan får man följa Pi under 227 dagar på öppet hav, här händer egentligen inte så mycket heller.

Boken kom som film 2012. Jag kommer att se den så småningom då jag har haft den på datorn typ lika många år som boken.

Betyg: 2 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.