måndag 19 februari 2018

Tv-serie: The Crown: Säsong 1

Titel: The Crown: Säsong 1
Premiär: 4 november 2016 
Längd: ca 59 min per avsnitt
Antal avsnitt: 10 
Skådespelare: Claire Foy, Matt Smith, Victoria Hamilton, Vanessa Kirby,  John Lithgow, Jared Harris, Pip Torrens, Alex Jennings
Genre: Drama ┃History
Sett på: Netflix
Betyg på IMDb: 8,7
Länk till IMDb

Handling: "I The Crown får vi följa det politiska spelet och de händelser som formade 1900-talets andra hälft då en ung, nygift drottning elizabeth II intar tronen."

Kommentarer: The Crown tar sin början 1947, i säsong ett berättas Elizabeth II:s första tid som regent. Första säsongen utspelar sig mellan 1947 och 1956.

För de som är det minsta intresserade av det engelska kungahuset vet att traditioner har en stor betydelse hos dem. Drottning Elizabeth var inte född att bli regent. Det var ju meningen att hennes pappas storebror David skulle bli kung, han hann dock aldrig bli krönt eftersom han avsa sig alla kungliga göromål och abdikerade då han förälskade sig i en kvinna som varit gift tidigare och skild två gånger. Serien börjar strax innan Elizabeth blir drottning. Vi kastas in i hennes förlovning med prins Philip och sedan hur hon får axla rollen som Storbritanniens regent samtidigt som hon bygger en relation med premiärministern Winston Churchill.

Jag gillar den här typ av serie så denna passade mig perfekt. Det märks att det är en väldigt påkostad serie, det är snyggt och pampigt redan från början. Man har lyckats återskapa 1950-talets London och Buckingham Palace väldigt väl. Samma sak gäller även för de fantastiska kostymerna, otroligt vackra. Det märks att man även ägnat otroligt mycket tid åt research, kan tänka mig att man gått igenom arkiv och officiella brev och liknande en hel del. Ibland upplever jag den lite långsam och vissa avsnitt är lite utdragna och långrandiga, men på det stora är det inget som stör mig avsevärt.

Drottningen spelar av fantastiska Claire Foy, hon gör ett mycket trovärdigt porträtt av henne. Hon har verkligen lyckats fånga hennes sätt att prata, hennes mimik och gester, Claire är seriens superstjärna helt enkelt. Från säsong 3 kommer hon dock att bytas ut med Oliva Colman för att det ska stämma med att drottningen blir äldre, synd men förståeligt.
Duke of Edinburg/Prins Philip spelas av Matt Smith. Även han gör ett utmärkt porträtt av honom, de ser ju nästan väldigt lila ut, ja så som jag tänker mig prins Philip såg ut som ung. Han skildras som ganska omogen faktiskt och missnöjd med att vara make åt drottningen, och visst någonstans kanske man kan förstå honom.

Jag har hunnit se säsong två också, men om den i ett separat inlägg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.