måndag 15 januari 2018

TV-serie: Gunpowder

Titel: Gunpowder
Originaltitel: Gunpowder 
Premiär: 18 december 2017
Längd: ca 59 min per avsnitt
Antal avsnitt: 3
Skådespelare: Kit Harington, Liv Tyler, Edward Holcroft, Mark Gatiss, Derek Riddell, Tom Cullen, Beatrice Comins
Genre: Drama ┃History
Sett på: HBO Nordic
Betyg på IMDb: 6,9
Länk till IMDb

Handling: "Miniserie som utspelar sig år 1605 och berättar om aktivisten Guy Fawkes och hans kompanjon Robert Catesbys försök att spränga det brittiska parlamentet"

Kommentarer: Jag gillar ju att se lite kostymdrama då och då. Jag ska erkänna den här mini-serien lockade mig mest för att Kit Harington spelar huvudrollen. Detta är en miniserie på tre delar om den ökända krutkonspirationen år 1605. I England förföljs, torteras, avrättas och torteras katoliker. Under ledning av Robert Catesby vill de störta kungen och införa den "rätta" tron i England.

En miniserie om en konspiration om att mörda en kung och en av de med kändaste händelserna i Englands hisotria borde vara spännande. Gunpowder såg lovande ut, det hade kunnat vara en spännande serie. Det är inte en kass serie men den levde inte riktigt upp till mina förväntningar. För mycket fokus ligger på själva misslyckandet av dådet istället för dådet. Vi får även för lite bakgrundsinformation istället får vi ta del av oändliga dialoger där män pratar om religion.

Huvudrollen spelas alltså av Kit Harongton som även är skaparna bakom denna serie. Han spelar Robert Catesby, han är även avlägsen släkting med karaktären.

Detta var ingen dålig serie men den hade kunnat vara bättre, men klart sevärd då den endast har 3 avsnitt på ca 1 timme vardera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.