måndag 22 januari 2018

TV-serie: Godless

Titel: Godless
Originaltitel: Godless 
Premiär: 22 november 2017 
Längd: ca 59 min per avsnitt
Antal avsnitt: 
Skådespelare: Jack O´Connell, Michelle Dockery, Scott McNairy, Merritt Weaver, Thomas Brodie-Sangster, Tantoo Cardinal, Jeff Daniels, Kayli Carter
Genre: Drama ┃Western
Sett på: Netflix
Betyg på IMDb: 8,5
Länk till IMDb

Handling: "Frank Griffin är en bandit som terroriserade Amerika under 1880-talet, han är på jakt efter sin forna partner Roy Goode, som nu är hans värsta fiende. Roy gömmer sig på en ranch och Franks jakt leder honom till La Belle i New Mexico, en stad uppbyggd enbart på kvinnor."

Kommentarer: Jag blev helt till mig när jag såg denna trailer, kände att detta är verkligen för mig. Detta är en mini-serie på 6 avsnitt. Så befriande att ibland få se en miniserie och slippa följa en väldans massa säsonger, det är en charm det med men man orkar inte alltid följa en massa säsonger.
Tillbaka till Godless. Den här serien fastnade jag för redan i den mäktiga inledningen, riktigt bra västernserie.

Godless utspelar sig för mesta dels is staden La Belle i New Mexico, det hade varit vilken stad som helst om det inte vara så att den nästan bara består av kvinnor då männen dog i en gruvolycka. En dag rider Roy Goode in på en ranch utanför staden tillhörande änkan Alice Fletcher, Roy söker skydd undan Frank Griffin och hans gäng, Alice tar Roy under sina vingar undan Frank. Lite tillbakablickar får vi där vi får reda på varför det blev som det blev mellan Frank och Roy, och även tillbakablickar över några av de andra karaktärerna som också har ett intressant förflutet. Detta kan ibland upplevas som rörigt men inte här då det är väl uppbyggt.

Om vi ska prata om själva miljön, för det är i stort sett en egen karaktär. Miljöerna är helt fantastiska och sanslöst vackert, det är så snyggt filmat. Massa med vackra hästar. Visst ibland går det lite väl trögt och det är lite långdraget trots att det endast är 6 avsnitt men den sanslösa miljön väger upp för det.

Vanligtvis skulle kvinnorna i en sån här typ av serie utspelas som sexarbetare, hemmafru, offer men inte här inte. Asså kvinnorna i denna serie, här får kvinnorna verkligen skina. Fokus ligger mest på Alice Fletcher, ranchägaren spelad av Michelle Dockery och Mary Agnes spelad av Merritt Wever, vilka underbara och coola kvinnor, ja alla kvinnor i den här staden helt enkelt.

Slutet var väl lite sådär öppet. Trots att jag gillade denna serie så behövs inte flera avsnitt så jag hoppas Netflix låter det vara såhär.


2 kommentarer:

  1. Jag gillade den här oväntat mycket, till slut. I början tyckte jag det var för hoppigt och rörigt, men jösses vad den växte :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med :) nu hoppas jag inte att det kommer en andra säsong, det behövs liksom inte.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.