söndag 28 januari 2018

Mordet på Orientexpressen av Agatha Christie

Titel: Mordet på Orientexpressen
Författare: Agatha Christie
Förlag: Bookmark förlag
ISBN: 978-91-8854-528-2
Original titel: Murder on the Orient Express
Serie: Hercule Poirot #10
Språk: Svenska
Antal sidor: 274
Finns hos: Adlibris / Bokus

Läst i december 2017. Ligger lite efter med recensionerna. 

************************************************************************************
Handling: En rysk prinsessa, en ungersk greve och en svensk sjuksköterska. 

I en av litteraturhistoriens mest klassiska deckare reser en spektakulär skara tillsammans på den exklusiva Orientexpressen från Istanbul till Calais. För en av tågets passagerare ska resan bli den sista. När tåget fastnar i en snöstorm i bergen på Balkan uppdagas ett bestialiskt mord. Ombord i den luxuösa förstaklassvagnen finns lika många misstänkta som resenärer, men också Hercule Poirot. 

(Goodreads.com) 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag kan ett svagt minne av att jag har läst någon Agatha Christie bok, vilken har jag inget minne av.

Det här var en stämningsfull pusseldeckare att läsa i vintertider, läste den strax innan jul. Fantastisk att denna bok håller än idag, den är ändå 84 år gammal.

En lättläst bok, jag skulle säga att styrkan ligger i de färgstarka personligheterna som vi får träffa ombord på Orientexpressen. Det är en hel del karaktärer inblandade men det blir faktiskt aldrig rörigt. Det var bra att få läsa om karaktärerna i den ordning som de blev förhörda av Poirot och hur han sedan löser fallet. Jag klurade en hel del på vem mördaren kunde vara men lyckades inte klura ut det faktiskt.

Har definitivt fått mersmak på Agatha Christie så mer måste jag såklart läsa, så hennes böcker vill jag verkligen införskaffa.

Betyg: 3 av 5

4 kommentarer:

  1. Agatha Christie är ofta väldigt bra, och jag gillade verkligen den här när jag gick i gymnasiet. Nyligen såg jag den nya filmen, som är grymt bra. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste verkligen se filmen, verkar så bra :)

      Radera
  2. Böckerna är så bra! Och lätta att hitta på second hand :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Ska se till att kolla in på second hand :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.