söndag 28 januari 2018

Liv av Mikaela Bley

Titel: Liv
Författare: Mikaela Bley
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7503-755-4
Serie: Ellen Tamm #2
Språk: Svenska
Antal sidor: 463
Finns hos: Adlibris / Bokus

Läst i december 2017. Ligger lite efter med recensionerna. 

************************************************************************************
Handling: Det är en varm dag i slutet av augusti när kriminalreportern Ellen Tamm lämnar Stockholm för att åka till sitt föräldrahem i Sörmland. Hon kan inte längre fly från det förflutna och de märka minnen som väcktes till liv när hon rapporterade om fallet Lycke i  början av sommaren. Nu ska hon tillbaka till platsen där allt började, när hon var åtta år och hennes tvillingsyster dog. 

När Ellen stannar för att tanka i Stentuna, utmed riksväg 53, får hon höra att en kvinna har hittats brutalt ihjälslagen vid en åker en bit därifrån. Ingen tycks veta vem hon var eller vad hon gjorde i trakten, och mordet skakar många i byn. Ellen börjar nysta i den döda kvinnans öde och ju mer hon börjar gräva i vad som hänt, desto mer inser hon att småstadsidyllen rymmer mörka hemligheter och att det är mycket som inte är som det verkar. Inte minst när det gäller henne själ och systerns död. 

(Goodreads.com) 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag tyckte mycket om Mikaela Bleys debutbok "Lycke", kände att jag nog hade hittat en ny favoritförfattare och det har jag verkligen.

Jag blev inte det minsta besviken över "Liv", det är en mycket värdig uppföljare och snäppet bättre än föregångaren. Men som alltid rekommenderar jag att läsa böckerna i rätt ordning, man får alltid ut mest på så sätt och man får en bättre förståelse för vem Ellen Tamm är och vad hon har gått igenom.

Liv är en väldigt bra och spännande historia. Berättelsen flöt på, berättelsen känns dessutom realistisk utan att bli för mycket. Här behandlas även ett för mig nytt ämne, polygami. Det var intressant att läsa om den typ av förhållande, och hur långt kvinnor kan gå för att hålla kvar en man de älskar. Patrik som kvinnorna älskar är en riktig mansgris som bara bry sig om sina egna känslor och ingen annan.

Gillar även att man får följa Ellen och hennes vardag, och hur hon har påverkats av den olyckan med tvillingsystern samt med fallet Lycke. Man får lära känna henne mer och få reda på mer om hemligheterna i hennes barndom och förflutna. Jag tycker om henne som karaktär och jag gillar att man får följa en journalist istället för som vanligt poliserna.

Gillar verkligen Mikaela Bleys böcker, ser fram emot att läsa hennes nya, Louise.

Betyg: 4 av 5

Böcker jag läst av Mikaela Bley:
Lycke 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.