måndag 4 december 2017

Film: Spider-Man Homecoming

Titel: Spider-Man Homecoming
Originaltitel: Spider-Man Homecoming 
Premiär: 5 juli 2017 (Sverige) 
Längd: 2 h 13 min
Skådespelare: Tom Holland, Michael Keaton, Zendaya, Robert Downey Jr, Marisa Tomei, Jon Favreau, Jacob Batalon, Laura Harrier, Jennifer Connelly
Genre: Action ┃Adventure ┃Sci-Fi
Betyg på IMDb: 7,6
Länk till IMDb

Handling: "Fortfarande exalterad över sin upplevelse med The Avengers återvänder Peter hem till sin moster May, under sin mentor Tony Starks uppsikt. Han försöker återuppta sina dagliga rutiner, men kan inte riktigt släppa tanken på att få uträtta nya hjältedåd. När skurken Vulture dyker upp får han chansen, samtidigt som allt han håller kärt plötsligt befinner sin i stor fara."

Kommentarer: Jag älskar Marvels filmer och nu har jag äntligen sett denna. Har varit så pepp på att se den enda sedan jag såg trailern.

Spider-Man Homecoming utspelar sig ett par månader efter händelserna i Captain America: Civil War. Peter Parker spenderar sina dagar i high school och kvällarna genom att städa upp på gatorna. Själv tycker han inte att det är så jättespännande utan vill mer. det dröjer inte länge förrän han hittar ett nytt uppdrag att sätta tänderna i, allt utan hans mentor Tony Starks tillåtelse. Han får nys om en smuggling av vapen från invasionen av Chirauris. För att sätta stopp på smugglingen måste han sätta dit Vulture.

Det första som slår mig när jag börjar kolla på filmen är att vi äntligen slipper se hur Peter Parker blir biten av spindeln, vid det här laget kan väl alla hans ursprungshistoria. Så skönt att slippa det. Utan här börjar det med en hemmavideo som Peter filmade när han blev inkallad att hjälpa till under händelserna i Captain America: Civil war. Riktigt bra början.

Här har man verkligen lyckats fånga high-school händelseförlopp utomordentligt. Dilemmat som Peter har med att balansera livet som superhjälten som ingen vet identiteten på, samtidigt som han är en normal tonåring som går i skolan, men helst vill vara någon annanstans än i just skolan. Som man sett på marknadsföringen är Tony Stark med på ett hörn, jag gillar den figuren och framförallt Robert Downey Jr. som jag verkligen gillar. Men var lite rädd att han skulle ta över för detta är ju liksom inte Iron Mans film. Han är väl allt som allt med i ca 10 minuter, skönt men en trevlig bonus. Han är med som mentor åt Peter.

Här kan vi snacka om fantastisk casting av Peter Parker. Tobey Maguire klarade jag inte av som Spider-Man, har alltid haft svårt för honom som skådespelare. Andrew Garfield var väl ok men inte helt rätt heller. Men i Spider-Man Homecoming har man äntligen hittat rätt i Tom Holland, han är helt rätt som både Peter Parker och Spider-Man. Han är helt fantastisk, jag vill ha honom som lillebror, så mycket lyckas han charma mig. Det märks verkligen hur mycket han älskar denna roll och hur kul han har med den och under inspelningen.

Det här är verkligen en fantastisk underhållande film och rolig, för den är även väldigt rolig.

3 kommentarer:

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.